ierwsza, drewniana jeszcze siedziba regensów
kapituły krakowskiejKapituła katedralna – kolegium kanoników przy kościele biskupim (katedrze), rada przyboczna biskupa, która od XII w. wybierała biskupów. istnieje na tym terenie już w średniowieczu. Budowla ta, o której wspomina Jan Długosz w Liber Beneficiorum Dioecesis Cracoviensis, ma początkowo przypuszczalnie formę samotnej, otoczonej fosą i ostrokołem wieży obronnej. Zapewne jeszcze w XV wieku będący
tenutariuszemTenutariusz = dzierżawca dóbr ziemskich tutejszych dóbr kanonik Bernard Lubrański (zm. 1499) wznosi przy niej
samborzeWieża obronna nad bramą zamkową i przepiękną basztę przy wjeździe, wciąż jednak w zabudowie dworu dominuje drewno. Na początku XVI wieku podejmowane są dalsze prace dla podniesienia obronności budowli i uwypuklenia jej splendoru, m.in. za tenuty Mikołaja Krzyckiego (zm. 1504) wieża otrzymuje zegar, a nieco później
Jan Latalski (zm. 1536) wznosi nowy most zwodzony prowadzący na wyspę zamkową. W tym czasie gmach posiada co najmniej siedem komór, świetlicę dla czeladzi i komnatę z kominem.
ELEWACJA POŁUDNIOWA BUDOWLI Z WEJŚCIEM GŁÓWNYM (2007)
P
omimo pewnych inwestycji w rozbudowę i wyposażenie istniejącego dworu kapituła uznaje konieczność zastąpienia go siedzibą murowaną, w związku z czym w 1531 roku za kościołem św. Anny powstaje cegielnia na potrzeby tego przedsięwzięcia. Wyznaczony przez kanoników kierunek rozwoju potwierdza wielki pożar miasta z roku 1532, w wyniku którego płonie również i ulega częściowemu zniszczeniu dwór średniowieczny. Zostaje on odbudowany jeszcze jako gmach drewniany, ale z wykorzystaniem już pewnych elementów trwałej zabudowy. Decyzja o budowie zupełnie nowej, murowanej kamienicy jest wynikiem inicjatywy Stanisława Dąbrowskiego (zm. 1575), który widzi w niej nie tylko swoją rezydencję, ale również urząd zarządców katedralnych oraz miejsce do przechowywania kosztownych rzeczy.
POMNIK JANA DŁUGOSZA PRZY ELEWACJI ZACHODNIEJ (2018)
STANISŁAW DĄBROWSKI
Urodził się prawdopodobnie w 1501 roku w zamożnej szlacheckiej rodzinie, w Dąbrowie w sieradzkiem. W młodości kształcił się na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz w Padwie, gdzie uzyskał tytuł doktora obojga praw. Po powrocie ze słonecznej Italii rozpoczął szybki marsz w kierunku kościelnych tytułów i zaszczytów. Pełnił funkcje archidiakona gnieźnieńskiego, łęczyckiego i kurzelowskiego, prepozyta wolborskiego, scholastyka wojnickiego i moskorzowskiego, kanonika gnieźnieńskiego i kujawskiego, a od roku 1554 - kanonika krakowskiego. Dwukrotnie administrował diecezją gnieźnieńską, zasiadał na sejmie walnym w Piotrkowie, był delegatem na synod piotrkowski, został też wybrany przez kapitułę gnieźnieńską na zjazd w sprawie soboru trydenckiego.
Będąc u szczytu kariery kościelnej rozpoczął sprawowanie godności regensa dóbr pabianickich i tenutariusza dóbr Pabianice, gdzie stał się głównym inicjatorem budowy nowej siedziby obronnej, a o jego istotnej roli w tym przedsięwzięciu świadczy fakt wmurowania w nowy gmach herbów z inicjałami S.D. umieszczonymi nad oknami obok herbów kapituły krakowskiej. W 1573 Stanisław Dąbrowski ze względu na podeszły wiek i chorobę wycofał się z zarządzania majątkiem pabianickim. Rok później oddelegowany został na koronację Henryka III Walezego u boku arcybiskupa jako reprezentant kapituły gnieźnieńskiej. Zmarł po krótkiej chorobie 2 stycznia 1575. Jego ciało złożono w kościele katedralnym na Wawelu, gdzie do dziś oglądać możemy dwa jego pomniki: jeden w kaplicy Maciejowskiego, drugi zaś przed kaplicą Wazów.
OKIENKO SZCZELINOWE - POZOSTAŁOŚĆ DAWNEJ FUNKCJI OBRONNEJ DWORU
N
owy dwór powstaje w latach 1565-1571. Jego projektem i budową kieruje Wawrzyniec Lorek, być może Włoch, który za swoją pracę otrzymał wynagrodzenie w wysokości 50 florenów i pewną ilość towaru w naturze - przypuszczalnie zboża. Przy wystroju wnętrz pomagają mu znani z zachowanych dokumentów miejscowi rzemieślnicy: autor dekoracji wielkiej sieni malarz Melchior, stolarz Hanusz oraz kamieniarz Jerzy z Lutomierska. W roku 1571 gmach jest już gotowy do użytkowania wprawiając w zachwyt fundatorów starannością wykonania i elegancką formą, nawiązującą poniekąd do znakomitych krajowych wzorców: krakowskich sukiennic czy ratusza w Sandomierzu. Wkrótce po zakończeniu budowy kapituła podejmuje wysiłki dla zapewnienia pabianickiej fortalicji cech obronności - dwór otoczony zostaje drewnianym parkanem wraz z rozbudowanym systemem fos i rowów. Powołana zostaje też straż zamkowa licząca odtąd co najmniej 10 jeźdźców. Straż ta – jak argumentowano – nie tyle ma mieć za zadanie stawiać opór wojskowej sile zbrojnej, bo na to byłaby za słaba, lecz winna będzie wspierać wszelkie mogące się wydarzyć czynności sądowo-prawne, dokonywane przez woźnych z sąsiednią szlachtą.
DRZEWORYT J. SOSIŃSKIEGO WG RYSUNKU H. BARTKIEWICZÓWNY, "TYGODNIK ILUSTROWANY" 1870
W
roku 1572 kapituła krakowska przekazuje sześć armat średniego kalibru dla obrony dworu i miasta. Rozbudowana zostaje również wspomniana wcześniej straż zamkowa, która obejmuje już trzydziestu zbrojnych wyposażonych w 30 kompletnych pancerzy żelaznych i tylko 27 zarękawów pancerzowych, a także 30 oszczepów i tyleż tarczy. Załatwienie tej sprawy kapituła poleciła kanonikowi Stanisławowi Dąbrowskiemu, dając zarazem wskazówkę, aby dozór nad wszelkim orężem powierzony został mężowi doświadczonemu w sprawach wojskowych. Ostatecznie jednak odpowiedzialność za organizację obrony przyjmuje po długich namowach proboszcz katedralny Piotr Przerębski, który – choć niechętnie, bo w sprawach wojskowych zbyt małe a raczej żadnego nie ma doświadczenia i innymi pochłonięty jest sprawami - zajął się obwarowaniem zarówno dworu jak i miasta Pabianic, a nawet folwarków całej włości od napadu i gwałtu; stawiał wartę zarówno dzienną jak i nocną, ćwiczył młodzież miejską z Rzgowa i Pabianic tudzież wiejską z bronią w ręku, organizował przegląd tej młodzieży i próby obrony ludzi oraz dobytku.
DWÓR KAPITUŁY KRAKOWSKIEJ NA FOTOGRAFIACH Z POCZĄTKU XX WIEKU
Decyzją kapituły załogę zamku stanowili sołtysi czyli wybrańcy, mianowicie co dwudziesty poddany, a to na podobieństwo wybrańców w królewszczyznach. Za swoją służbę zwolnieni byli oni z wszelkich ciężarów, robót i stacji. Za każdego wybrańca dziewiętnastu poddanych odrabiać mają wszelkie powinności i oddawać daniny. W 1606 roku uznano, że ze względu na czasy niebezpieczne i burzliwe wybrańcy mogą nie wystarczyć do obrony włości pabianickiej. Na skutek tego doniesienia kapituła uchwala do liczby 20 wybrańców, utrzymywanych na zamku pabianickim, dobrać jeszcze 10 pieszych pachołków. Cała załoga składająca się w ten sposób z 30 ludzi, otrzymała umundurowanie, na co wydano 300 złotych ze skarbu kapitulnego.
FRAGMENT OPISU ZAMKU Z "INWENTARZA WŁOŚCI PABJAŃSKIEJ", 1737
A
dministratorzy kapituły krakowskiej urzędują w Pabianicach do 1796 roku. W tym czasie dwór nie doświadcza poważnych zmian w wystroju i układzie przestrzennym przechodząc tylko jedną większą modernizację polegającą na dostawieniu do jego bryły ćwierćkolistej baszty i przeniesieniu drzwi wejściowych na ścianę wschodnią. Pod zaborami gmach już jako własność rządu pruskiego pełni funkcję siedziby zarządu lokalnej administracji, by w roku 1822, gdy rząd ówczesny nadawał przywileje osiadającym tu tkaczom niemieckim, otrzymali oni między innemi bezpłatne pomieszczenie na warsztaty. Oddano przybyszom do użytku sale zamkowe i wówczas to w starem zamczysku, wśród huku ręcznych warsztatów tkackich rodził się przemysł pabianicki, zwiastujący miastu nową erę rozwoju i dobrobytu materialnego.
ULICA ZAMKOWA W OKRESIE OKUPACJI HITLEROWSKIEJ
FOTOGRAFIA Z LAT 60. XX WIEKU
W
latach 30. XIX, po gruntownym remoncie dawna siedziba kapituły przekształcona zostaje w ratusz miejski i areszt policyjny, a w czasach okupacji hitlerowskiej służy za biura administracji cywilnej i wojskowej. Po zakończeniu drugiej wojny światowej budynek zamkowy przekazany zostaje do dyspozycji Muzeum Miasta Pabianic, które użytkuje go po dziś dzień.
ELEWACJA ZACHODNIA DWORU PRZED- (Z LEWEJ) I PO REWITALIZACJI W 2005 ROKU
(OBECNIE DWÓR NIE PREZENTUJE SIĘ JUŻ TAK EFEKTOWNIE)
wukondygnacyjny gmach wzniesiony został na regularnym rzucie zbliżonym do kwadratu o bokach 16,2x16,8 m z dwoma narożnymi alkierzami i ryzalitem z ćwierćkolistą cylindryczną klatką schodową (dostawioną w XIX wieku). Jego dach, składający się z czterech płaszczyzn, ukryto za dekoracyjną attyką z otworami, przez które przechodziły rynny do odprowadzania wody - rzygacze. Forma attyki jest zróżnicowana, inna dla każdej z elewacji. Od strony północnej i południowej jest równoległa do kalenic, równa mniej więcej wysokości kondygnacji, natomiast attyka ścian bocznych kryje szczyty pogrążonego dachu naśladując falisty kontur jego przekroju.
ELEWACJA WSCHODNIA (WYŻEJ) I POŁUDNIOWA DWORU NA RYCINIE Z 1899 ROKU
W
nętrza dolnej kondygnacji dworu wykończono sklepieniami kolebkowymi z lunetami, przy czym układ izb parteru budowli odpowiada układowi jej piętra. Od południa, nad jednym z okien wyrzeźbiono napis SIC TRASIT GLA MVNDI (Sic transit gloria mundi – Tak przemija chwała świata), ponadto część otworów okiennych umieszczono w ornamentowanych ramach wzbogaconych tarczami herbowymi Aaron (trzy korony herbu kapituły krakowskiej) i Poraj (pięciolistna róża). Parter skupiał przede wszystkim pomieszczenia administracyjne: przyjmowano w nich interesantów, tutaj też mieścił się skarbiec. Duża izba na prawo od sieni posiadała niegdyś piec zielony kaflowy i komin murowany oraz ławy po dwóch stronach i stół prosty. Ceremoniały i życie codzienne koncentrowały się na piętrze budowli z oświetloną pięcioma oknami dużą komnatą pełniącą rolę sali stołowej. W dwóch izbach tylnego traktu na uwagę zasługują wykusze wysunięte poza lico elewacji i nadwieszone na przesklepieniach między szkarpami. Jeden z nich to usytuowany nad fosą dawny locus secretus (toaleta) zamieszkujących tu kanoników.
DWÓR KAPITUŁY KRAKOWSKIEJ - PLANY TRZECH KONDYGNACJI I PRZEKRÓJ NA OSI N-S, 1899
P
ozostałości po pierwotnym zamyśle obronnego charakteru dworu widoczne są w alkierzach, które zaopatrzono w szczelinowe strzelnice. Od północy podpierają go szkarpy zabezpieczające przed niekorzystnym wpływem (niegdyś) podmokłego gruntu na stabilność murów. Wspólnie z innymi budynkami (pszczelnik, stajnie, kuchnia, browar, łaźnia, więzienie) był on otoczony palisadą dębową z ceglaną wieżyczką, na której zamontowano zegar. Dodatkowo obronność wzmacniały dwie baszty – jedna ulokowana od strony strumienia Dobrzynka i połączona z wieżą mostem zwodzonym oraz druga, przy bramie od strony miasta. Pabianicki dwór jest najdalej wysuniętym na północ przykładem obiektu obronnego typu kasztel, popularnego przede wszystkim na sąsiedniej Słowacji, a u nas reprezentowanego m.in. przez realizację we Frydmanie na Spiszu czy małopolski Szymbark.
a początku XXI wieku dwór otrzymał od samorządu wspaniały prezent, jakim był remont generalny budynku polegający m.in. na odsłonięciu polichromii Jana Szulca z 1917 roku, rewitalizacji renesansowej stolarki, położeniu nowych podłóg, tynków, okien oraz rynien. Po renowacji 5 czerwca 2005 uroczyście powróciło w jego mury Muzeum Miasta Pabianic ze stałymi ekspozycjami o charakterze archeologicznym, historycznym, etnograficznym i przyrodniczym. Do jego najciekawszych eksponatów należy niewątpliwie kompletny strój czarownika szczepowego z Zambii, maski rytualne, broń afrykańskich wojowników i myśliwych oraz odnaleziony w niedalekim Siemiechowie hełm legionisty rzymskiego.
MUZEUM MIASTA PABIANIC: WYSTAWA HISTORYCZNA
MUZEUM MIASTA PABIANIC: WYSTAWA ETNOGRAFICZNA
Wstęp do muzeum płatny. Cena biletu symboliczna.
Ekspozycje zwiedzamy indywidualnie, choć pod czujnym okiem personelu, co irytuje i zniechęca do dłuższego pobytu. Czas zwiedzania: 30-45 minut.
Fotografowanie i filmowanie ekspozycji bez prawa do wykorzystania w celach komercyjnych – bezpłatnie.
Do muzeum nie wolno wprowadzać zwierząt (z wyłączeniem psa przewodnika).
Muzeum nie jest przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych.
MUZEUM MIASTA PABIANIC: WYSTAWA WNĘTRZ
DOJAZD
D
wór stoi przy ul. Zamkowej, głównej osi komunikacyjnej miasta, w pobliżu Starego Rynku (który dziś jest pozbawionym turystycznych walorów zwykłym placem). Tuż obok znajduje się przystanek autobusowy i tramwajowy Zamkowa / Kościół św. Mateusza. (mapa zamków województwa)
Samochód parkujemy przy Starym Rynku.
O rowerzystach tutaj nikt nie pomyślał. Brak stojaków. Rower można co najwyżej przypiąć do zdobionej balustrady przy schodach wejściowych, pozostawiając go na widoku wszystkich osób przechodzących chodnikiem.
LITERATURA
1. R. Adamek: Stanisław Dąbrowski - inicjator budowy dworu obronnego...
2. M. Baruch: Pabianice, Rzgów i wsie okoliczne”, 1930
3. L. Kajzer: Zamki i dwory obronne w Polsce Centralnej, DiG 2004
4. J. Z. Łoziński: Renesansowy dwór obronny w Pabianicach...
5. S. Saładaj: Warownia, https://um.pabianice.pl/artykul/110/3429/warownia
WIDOK DWORU OD STRONY PARKU SŁOWACKIEGO (2018)
W pobliżu: Lutomiersk - zamek rycerski z XV w., obecnie szkoła z internatem, 14 km
Łopatki - ruina dworu obronnego z XVI w., 24 km Piotrków Trybunalski - Byki - dwór obronny z XVI/XVII w., 36 km Wojsławice - relikty zamku rycerskiego z XVI w., 37 km Piotrków Trybunalski - zamek królewski z XVI w., 40 km