|
WIDOK NA ZAMEK Z PIAZZA CASTELLO, NA PIERWSZYM PLANIE CYLINDRYCZNA WIE¯A DI SANTO SPIRITO, W TLE Z PRAWEJ WIE¯A BRAMNA DEL FILARETE
|
P
otê¿ny zamek Sforzesco zbudowany zosta³ z inicjatywy
Francesco I Sforzy w po³owie XV wieku z wykorzystaniem murów ¶redniowiecznej twierdzy Viscontich, ówczesnych ksi±¿±t Mediolanu. Ju¿ za czasów panowania tego rodu by³a to imponuj±cych rozmiarów warownia, której mury zewnêtrzne tworzy³y kwadrat o boku 180 metrów, wzmocniony w naro¿ach masywnymi czworobocznymi wie¿ami. W obliczu zagro¿enia Ksiêstwa Mediolanu ze strony Republiki Weneckiej, Pañstwa Ko¶cielnego i Florencji ostatni z rodu panuj±cego, Filippo Maria Visconti, zgodzi³ siê przyj±æ pomoc militarn± ze strony Francesco Sforzy w zamian za rêkê swojej córki Bianki. Po oddaleniu niebezpieczeñstwa wycofa³ siê jednak z tej deklaracji (choæ by³o ju¿ po ¶lubie) i wygna³ Sforzê z miasta. Ten wst±pi³ na s³u¿bê Wenecjan, a nastêpnie zaatakowa³ Mediolan, zmuszaj±c Viscontiego do zgody na konsumpcjê ma³¿eñstwa. Gdy w 1447 Filippo Visconti zmar³, o¶mielony lud czê¶ciowo zburzy³ znienawidzon± siedzibê w³adcy, a przedstawiciele mediolañskiej szlachty proklamowali
Republikê Ambrozjañsk±Republika Ambrozjañska – ¶redniowieczne pañstewko proklamowane w Mediolanie po ¶mierci ksiêcia Filipa Marii Viscontiego, istniej±ce 2,5 roku. Pocz±tek republiki og³osi³o 14 sierpnia 1447 trzech mê¿czyzn szlacheckiego pochodzenia: Giorgio Lampugnani, Antonio Trivulzio oraz Innozenzo Cotta. Zapowiadali oni rz±dy komunalne. W³adza mia³a byæ sprawowana, nie jak dotychczas, przez jednego tyrana, ale przez dwudziestu czterech kapitanów, wybranych spo¶ród przedstawicieli najbardziej zas³u¿onych rodzin Mediolanu. Po przewrocie i og³oszeniu republiki zniesiono podatki. Brak pieniêdzy, coraz wiêksze zagro¿enie ze strony s±siadów, sk³oni³y rz±dz±cych do ich ponownego wprowadzenia, a nawet znacznego powiêkszenia. Po pocz±tkowym poparciu spo³eczeñstwa Republika zaczê³a traciæ swoj± popularno¶æ. Wybuch³y kolejne zamieszki, a w³adza postanowi³a wprowadziæ terror. W roku 1448 i 1449 wybuch³y kolejne, coraz bardziej krwawe zamieszki, w których zginêli przedstawiciele w³adz. 23 lutego 1450 szlachta miejska przedstawi³a projekt zniesienia Republiki Ambrozjañskiej i oddania w³adzy w rêce Franciszka I Sforzy, przebywaj±cego w tym czasie z wojskiem nieopodal Mediolanu. , któr± szybko jednak ogarn±³ chaos, potêgowany przez korupcjê, bandytyzm i wszechobecn± biedê. Po trzech latach funkcjonowania nowego ustroju niezadowoleni mieszczanie przekazali w³adzê w rêce Francesco Sforzy, a ten w lutym 1450 roku na czele swoich oddzia³ów wkroczy³ do Mediolanu ju¿ jako jego prawowity w³adca.
|
|
FONTANNA DI PIAZA CASTELLO PRZED PO£UDNIOWYM WEJ¦CIEM DO ZAMKU
|
P
o doj¶ciu do w³adzy Francesco Sforza natychmiast przyst±pi³ do rozbudowy dawnej siedziby Viscontich. Maj±c w pamiêci nienawi¶æ Mediolañczyków do zamku, uzasadni³ jego odbudowê pragnieniem upiêkszenia miasta, a jednocze¶nie obrony go przed wrogami z zewn±trz. W 1452 roku wyznaczy³ Florentczyka
Antonio Averlino , znanego jako il Filarete, do wspó³pracy z in¿ynierami wojskowymi, Giovannim da Milano, Jacopo da Cortona i Marcoleone da Nogolarolo. Averlino mia³ za zadanie zaprojektowaæ fasadê od strony miasta i wysok± wie¿ê centraln± (Torre de Filarete), która wznosi³a siê nad bram± zamku. W trakcie realizacji prac toskañski architekt zosta³ jednak zwolniony, a na czele projektu stan±³ Bartolomeo Gadio, wojskowy architekt ciesz±cy siê zaufaniem Sforzów. Pierwotne plany fasady zosta³y zmodyfikowane przez Gadio tak, aby obejmowa³y dwie masywne okr±g³e naro¿ne wie¿e pokryte diamentowym wzorem
serizzo , charakteryzuj±cym siê podwy¿szon± odporno¶ci± na uderzenia pocisków artyleryjskich. Przeciwn± stronê zamku ufortyfikowano przez rozbudowê Ghirlandii, istniej±cego wcze¶niej muru z epoki Viscontiego, który wraz z dwoma naro¿nymi wie¿ami chroni³ warowniê od pó³nocy.
|
|
REKONSTRUKCJA ZAMKU XVI-WIECZNEGO NA PODSTAWIE RYCINY Z OKO£O 1580 ROKU
|
P
od rz±dami nastêpców Francesco Sforzy zintensyfikowano wysi³ki zmierzaj±ce do ukoñczenia i upiêkszenia rezydencji ksi±¿êcej. W 1468 roku
Galeazzo Maria , zapamiêtany przez historiê z okrucieñstwa, tyranii i ¿±dzy bogactwa, przeniós³ siê do zamku wraz ze swym dworem i ma³¿onk±,
Bon± di Savoia , bratow± króla Francji
Ludwika XI . W ci±gu zaledwie kilku lat zakoñczono budowê pa³acu Rocchetta i Dworu Ksi±¿êcego, wykonano freski w pokojach zamkowych i udekorowano kaplicê ksi±¿êc±. W tym czasie zamek sk³ada³ siê z budynków, które otacza³y przestronny Dziedziniec Herbowy od strony miasta, oraz Apartamentów Ksi±¿êcych i ufortyfikowanego pa³acu Rocchetta. Gdy w 1476 roku Galeazzo Maria pad³ ofiar± spisku, w³adzê w imieniu m³odego ksiêcia
Giana Galeazzo (pó¼niejszego ojca
królowej Bony ) przejê³a wdowa po zad¼ganym no¿em mê¿u. Regentka przenios³a siê wówczas wraz ze swym dworem do centralnej wie¿y, w jej opinii najbezpieczniejszej, któr± wcze¶niej podwy¿szy³a, a która do dzi¶ nosi jej imiê (Torre di Bona). Jej regencja nie mia³a jednak trwaæ d³ugo, bowiem brat Galeazza Marii,
Ludovico Maria Sforza , znany jako il Moro, wkrótce przej±³ w³adzê w mie¶cie, skazuj±c Bonê wraz z dzieæmi na wygnanie. Jako koneser sztuki, il Moro przekszta³ci³ swoj± mediolañsk± siedzibê w jedn± z najbardziej wyrafinowanych rezydencji swoich czasów, zatrudniaj±c do tego celu takich artystów jak
Donato Bramante i
Leonardo da Vinci . W¶ród arcydzie³, bêd±cych ¶wiadectwem jego rz±dów, jest Sala delle Asse Leonarda oraz dekoracja Sali Skarbów, któr± ksi±¿ê zleci³ Bartolomeo Suardiemu, znanemu równie¿ jako il Bramantino.
|
|
ZDOBYCIE ZAMKU PRZEZ WOJSKA AUSTRIACKIE W 1706 ROKU (?), RYCINA Z 1707
|
R
ealizacjê projektów, maj±cych uczyniæ zamek jeszcze bardziej wystawnym, przerwano w 1497 roku po wkroczeniu wojsk francuskich do miasta. Obawiaj±cy siê nie tylko Francuzów ale i w³asnego ludu ksi±¿ê postanowi³ szukaæ schronienia na dworze cesarza Habsburgów
Maksymiliana I i nigdy ju¿ nie wróci³ tutaj na sta³e. Pod okupacj± francusk± wie¿a Filarete przekszta³cona zosta³a w magazyn amunicji, co doprowadzi³o do eksplozji, w wyniku której czê¶æ murów zamku zawali³a siê, ¶mieræ poniós³ te¿ jego gubernator. Naprawy zniszczonej wybuchem warowni podj±³ siê wprawdzie syn Il Moro,
Francesco II Sforza , jednak zakres prac ograniczony zosta³ tylko do odtworzenia jej podstawowych zadañ obronnych i nie obejmowa³ miêdzy innymi rekonstrukcji wie¿y. Po odbudowie gmach przesta³ pe³niæ funkcjê rezydencji ksi±¿êcej. W po³owie XVI wieku, w ramach prowadzonej pod dominacj± hiszpañsk± przez
Don Ferrante Gonzagê budowy gwia¼dzistych umocnieñ miejskich, dawna siedziba ksi±¿±t Mediolanu przekszta³cona zosta³a w rozleg³y fort, wyposa¿ony w 12 bastionów i mury zewnêtrzne o ³±cznej d³ugo¶ci 3 kilometrów. W forcie umieszczono garnizon wojskowy, gdzie wed³ug ówczesnych rysunków i ¶wiadectw literackich znajdowa³y siê apteka, szpital, sklepy, piekarnia, tawerna, a nawet lodownia i dwa ko¶cio³y. Koszty utrzymania garnizonu zmuszeni byli ponosiæ mieszkañcy miasta.
|
|
PIÊKNY WIDOK TWIERDZY 'Z LOTU PTAKA', 1743-50
|
ZAMEK NA OBRAZIE BARNARDO BELOTTO, ZWANEGO CANALETTO, NADWORNEGO MALARZA KRÓLA STANIS£AWA AUGUSTA PONIATOWSKIEGO I AUTORA WIELU WIDOKÓW XVIII-WIECZNEJ WARSZAWY
|
P
odczas hiszpañskiej wojny o sukcesjê w 1706 roku
Eugenio Sabaudzki podbi³ Mediolan w imieniu
cesarza Józefa I . Dla twierdzy niewiele siê jednak zmieni³o, poza narodowo¶ci± jego u¿ytkowników – pod okiem Austriaków wystrój z epoki Sforzy nadal popada³ w ruinê i doznawa³ rozleg³ych zniszczeñ, systematycznie pogarsza³ siê stan sufitów, fresków i sztukaterii. Bia³y pos±g ¶w. Jana Nepomucena jest ostatnim ¶ladem okupacji austriackiej na zamku. Zosta³ on zamówiony przez dowódcê twierdzy
Annibale Viscontiego i mo¿na go zobaczyæ na Dziedziñcu Honorowym w pobli¿u pa³acu. Nadej¶cie armii francuskiej w maju 1796 roku spowodowa³o panikê
cesarza Franciszka II , który wycofa³ z Mediolanu wiêkszo¶æ swoich oddzia³ów, pozostawiaj±c garnizon w sile 2000 ¿o³nierzy zaopatrzonych w 152 armaty, 300 ton prochu, 11 000 karabinów i 100 sztuk byd³a. Grupa lokalnych zwolenników republikañskiej Francji próbowa³a szturmowaæ wzgardzon± twierdzê, któr± uwa¿ali za swoj± Bastyliê, lecz atak ten jeszcze zosta³ odparty. W okresie panowania napoleoñskiego kompleks zamkowy nadal s³u¿y³ jako koszary, zburzono jednak wiêkszo¶æ fortyfikacji zewnêtrznych zamku, a wnêtrza maksymalnie dostosowano do bie¿±cych potrzeb, bez wzglêdu na ich przesz³o¶æ i oryginalne przeznaczenie. W ten sposób m.in. kaplica ksi±¿êca zosta³a przekszta³cona w stajniê.
|
|
|
PRZED ZAMKIEM, MALOWID£A Z LAT 1795 I 1860
|
W
czasie tak zwanych
Piêciu Dni MediolanuPowstanie w Mediolanie – jeden z epizodów Wiosny Ludów, który mia³ miejsce w dniach 18–22 marca 1848 roku. 18 marca t³umy powstañców zajê³y pa³ac rz±dowy, kieruj±c siê na ratusz. Punktem zapalnym sta³o siê ostrzelanie manifestantów przez austriacki patrol, co doprowadzi³o do spontanicznego powstania. W odpowiedzi wojsko austriackie rozpoczê³o ostrza³ miasta po czym rozpoczê³o walki uliczne. Dnia 22 marca w rejon miasta nadci±gnê³a armia piemoncka, co spowodowa³o wycofanie siê Austriaków. Straty powstañców wynios³y 424 zabitych oraz 600 rannych, Austriacy stracili 181 zabitych, 235 rannych oraz 180 zaginionych. (18-22 marca 1848) zamek funkcjonowa³ jako wiêzienie dla aresztowanych przez Austriaków uczestników zamieszek (po wycofaniu siê wojsk Habsburgów w ró¿nych jego czê¶ciach odkryto stosy cia³, zarówno mê¿czyzn, jak i kobiet). W 1859 roku, kiedy wojska austriackie ostatecznie skapitulowa³y, do fortecy wdarli siê okoliczni mieszkañcy, rabuj±c broñ, wyposa¿enie i pieni±dze przeznaczone dla garnizonu wojskowego. Po zjednoczeniu W³och w drugiej po³owie XIX wieku zamek przeszed³ na w³asno¶æ miasta. D³ugo zastanawiano siê, jak wykorzystaæ ten ogromny teren – ostatecznie podjêto decyzjê o usuniêciu pozosta³o¶ci nowo¿ytnych umocnieñ i rekonstrukcji budowli w celu przywrócenia jej formy z po³owy XVI stulecia. Uwzglêdnia³a ona m.in. renowacjê murów zewnêtrznych, odtworzenie oryginalnych fasad i podzia³ów wnêtrz, podwy¿szenie istniej±cych wie¿, a tak¿e pe³n± odbudowê Torre de Filarete, której uroczyste otwarcie nast±pi³o w dniu 24 wrze¶nia 1905 roku. Na pó³noc od zamku, w miejscu utworzonych przez Francuzów terenów paradnych za³o¿ono Parco Sempione, jeden z najwiêkszych obszarów zielonych w mie¶cie. Obecna forma tej imponuj±cej budowli jest wynikiem prac prowadzonych po drugiej wojnie ¶wiatowej, po zniszczeniach dokonanych przez lotnictwo alianckie w 1943 roku.
|
|
|
DZIEDZINIEC HERBOWY NA FOTOGRAFIACH Z LAT 80. I 90. XIX WIEKU (NA ZDJÊCIU WY¯EJ STAN PRZED REWITALIZACJ¡),
FOTOGRAFIE PRZEDSTAWIAJ¡ ROCCHETTÊ I TORRE DI BONA
|
NA PIERWSZYM PLANIE WIE¯A DI SANTO SPIRITO PRZED RENOWACJ¡, FOTOGRAFIA Z 1895 ROKU
|
C
astello Sforzesco charakteryzuje nieskomplikowany, czworok±tny plan, a jego dominantê stanowi± dwie smuk³e wie¿e: umieszczona centralnie nad po³udniow± bram± Torre de Filarete oraz wystaj±c± z po³udniowej ¶ciany pa³acu Torre di Bona. Ze wzglêdu na swój charakterystyczny i rozpoznawalny kszta³t, wie¿a, która zawdziêcza swoj± nazwê architektowi Antonio Averulino, znanemu równie¿ jako il Filarete, sta³a siê symbolem Mediolanu. Po odbudowie w 1905 roku po¶wiêcono j± królowi Umberto I, zamordowanemu zaledwie 5 lat wcze¶niej w Monzie. Jej elewacjê zewnêtrzn± zdobi zegar, którego promienny motyw s³oñca inspirowany by³ herbem Sforza, a tak¿e umieszczony w niszy pos±g ¦wiêtego Ambro¿ego i marmurowa p³askorze¼ba króla Umberto na koniu. Druga z wie¿, Torre di Bona, ustawiona jest na po³±czeniu skrzyde³ pó³nocno-wschodniego i po³udniowo-zachodniego, co umo¿liwia jej kontrolê nad ca³ym budynkiem. Oprócz funkcji obronnej, wie¿a s³u¿y³a równie¿ jako wiêzienie, o czym ¶wiadcz± drzwi wyposa¿one w otwór szpiegowski, który dzi¶ mo¿na zobaczyæ na klatce schodowej.
|
|
|
O
bydwie budowle oddziela rozleg³a przestrzeñ udekorowanego fragmentami pos±gów Dziedziñca Herbowego (Cortile delle Armi), sk±d rysuje siê widok na po³udniowe elewacje dwóch piêtnastowiecznych pa³aców: Rocchettê w czê¶ci zachodniej oraz umieszczon± w naro¿niku pó³nocno-wschodnim Corte Ducale. Corte Ducale (Dwór Ksi±¿êcy) by³a pierwotnie u¿ytkowana jako rezydencja w³adców Mediolanu; posiada dziedziniec z dwiema loggiami, z których jedna nosi nazwê Loggiato dell'Elefante z powodu obecno¶ci fresku s³onia zaprojektowanego przez toskañskiego architekta Benedetto Ferrini w 1473 roku. Bardziej masywna Rocchetta przez krótki czas s³u¿y³a za schronienie Bony di Savoia (gdy zamordowano jej mê¿a), zanim ta przenios³a siê do bezpieczniejszej wie¿y Torre di Bona. Pa³ac z jego wysokimi i bezokiennymi ¶cianami sprawia od zewn±trz wra¿enie ma³ej twierdzy. Pozornej lekko¶ci nabiera dopiero z perspektywy dziedziñca dziêki trzem portykowym skrzyd³om, w których, zgodnie z ¿yczeniem Galeazzo Maria Sforzy, kolumny ozdobiono herbami rodzin Visconti i Sforza.
|
|
CORTE DUCALE - DWÓR KSI¡¯ÊCY
|
|
W
arowniê otacza wysoki, regularny mur obronny, w którego naro¿nikach osadzono cztery imponuj±ce wie¿e. Szczególn± uwagê przykuwaj± pokryte rustykalnym serizzo po³udniowe cylindryczne Torrione del Carmine oraz Torrione di Santo Spirito, z których ka¿da mie¶ci sze¶æ sklepionych izb i cele wiêzienne. Od pó³nocy dostêpu do zamku broni³y kwadratowe Torre Castelana i Torre Falconiera, mieszcz±ce skarbiec Sforzów (Castellana) i tzw. Pokój Drewnianych Tablic (Sala delle Asse, Falconiera). Naro¿nik ochraniany przez Torre Falconiera wyposa¿ony by³ w most z loggi± ³±cz±cy Corte Ducale z Cortile della Ghirlanda, ma³ym dziedziñcem usytuowanym ju¿ poza g³ówn± lini± obwarowañ. Ghirlanda bowiem by³a murem zewnêtrznym, uzupe³nionym o dwie okr±g³e wie¿e obronne i zadaszon± drogê, chroni±c± zamek od strony pó³nocnej. Obecnie ten element umocnieñ ju¿ nie istnieje – pozosta³y z niego jedynie skromne relikty naro¿nych wie¿ i pozosta³o¶ci bramy. Zamek by³ wyposa¿ony w dwie fosy: okalaj±c± mury fosê zewnêtrzn± oraz drug±, wê¿sz± i p³ytsz± fosê oddzielaj±c± Dziedziniec Armii od Corte Ducale i Rocchetty (obecnie zwan± 'martw± fos±').
|
|
DAWNA FOSA ZEWNÊTRZNA W PÓ£NOCNEJ CZʦCI ZAMKU
|
PLAN ZAMKU W MEDIOLANIE: 1. TORRE DE FILARETE, 2. TORRIONE DI SANTA SPIRITO, 3. TORRIONE DEL CARMINE, 4. TORRE CASTELANA, 5. TORRE FALCONIERA, 6. BRAMA WJAZDOWA NA DWÓR KSI¡¯ÊCY, 7. TORRE DI BONA, 8. CORTE DUCALE (DWÓR KSI¡¯ÊCY), 9. ROCCHETTA, 10. TORRE DELLA COLUBRINA, 11. TORRE DELLA VITTORIA, 12. RIVELINO VERSO IL GIARDINO, 13. MUR MIEJSKI, 14. GHIRLANDA, 15. FOSA ZEWNÊTRZNA, 16. FOSA WEWNÊTRZNA
|
W
spó³cze¶nie zamek Sforzów w Mediolanie to ogromny kompleks muzealny, mieszcz±cy w swoich murach a¿ siedem ró¿nych placówek: Museo d`Arte Antica - Muzeum Sztuki Antycznej, Pinakoteka Castello Sforzesco – s³ynn± Galeriê Obrazów z kolekcj± dzie³ Micha³a Anio³a, Canaletto, Tycjana i Tintoretto, Museo delle Arte Decorative - Muzeum Sztuki U¿ytkowej, Museo degli Strumenti Musicali - Muzeum Instrumentów Muzycznych, Museo Egizio - Muzeum Egipskie, Museo dei Mobili e delle Sculture Lignée – Muzeum Mebli i Rze¼by w Drewnie oraz Museo della Preistoria e Protostoria - Muzeum Prehistoryczne. Funkcjonuje tutaj równie¿ biblioteka Trivulziana posiadaj±ca w swoich zbiorach rêkopis Codex Trivulzianus Leonarda da Vinci.
|
wstêp do zamku: na dziedziñce - darmowy, do muzeów - p³atny
informacje praktyczne:
TUTAJ
|
C
astello Sforzesco stoi w samym sercu Mediolanu, oko³o 1 kilometra na pó³nocny zachód od Piazza il Duomo (Plac Katedralny). Ze wzglêdu na rozmiary miasta nie polecam wjazdu samochodem do jego zat³oczonego, ciasnego centrum. Sam zreszt± zdecydowa³em siê przyjechaæ tutaj poci±giem, nie jestem wiêc w stanie poleciæ ¿adnego z miejskich parkingów. Osoby wybieraj±ce komunikacjê publiczn± mog± wysi±¶æ na przystanku metra Cairoli Castello, usytuowanym w pobli¿u po³udniowej bramy, na g³ównej osi wjazdowej na dziedziniec. Po wizycie na zamku zwiedzanie pozosta³ej czê¶ci miasta mo¿na ju¿ realizowaæ na piechotê.
|
PRZEPIÊKNA DUOMO DI MILANO, NAJS£YNNIEJSZA BUDOWLA W MIE¦CIE
|
TU¯ OBOK NIEJ MIE¦CI SIÊ EKSKLUZYWNA GALERIA WIKTORA EMANUELA II...
|
...GDZIE NA PRZYK£AD MO¯NA KUPIÆ SOBIE TAK¡ TOREBKÊ...ZA RÓWNOWARTO¦Æ 25,000 Z£OTYCH
|
tekst: 2021
fotografie: 2017
© Jacek Bednarek
|
|