odczas podróży przez Rumunię pewnego dnia ukazał nam się na horyzoncie majestatyczny gmach dużego kościoła. I choć z bliższej perspektywy kościół ten okazał się znacznie mniejszy, niż sądziliśmy, a efekt owej wielkości potęgowało jego usytuowanie na wzgórzu, to faktem pozostaje, że właśnie oto widzimy największą w całej Rumunii bożnicę unitariańską.
UNITARIAŃSKI? A KIM W OGÓLE SĄ UNITARIANIE?
To, obok luteranizmu, kalwinizmu, anglikanizmu i anabaptyzmu, jeden z głównych nurtów reformacji. Jego nazwa pochodzi od łacińskich słów unus, czyli jeden i unitas, czyli jedność. Odrzuca on dogmat o Trójcy Świętej. Motto Kościoła unitariańskiego brzmi: Egy az Isten - Unus est Deus - Bóg jest jeden.
Do kręgu prekursorów unitarianizmu należał hiszpański lekarz i teolog
Miguel Servet, który jako konkurencja dla Jana Kalwina został z jego inicjatywy uwięziony i spalony na stosie w 1553 (jak widać, protestanci też mieli swoją inkwizycję). W szerzeniu nowej wiary towarzyszyli mu Giovanni Valentino Gentile (ścięty w 1566) i Jakub Paleolog (ścięty w 1583). W Siedmiogrodzie idee unitariańskie głosił Ferenc Dávid, za co również przypłacił życiem w 1579 roku.
Obecnie najliczniejsze społeczności unitarian spotkać można na Węgrzech, w Rumunii, w Holandii i w Stanach Zjednoczonych. W połowie XVI wieku pod wpływem włoskiego lekarza Giorgio Biandraty i pod przywództwem wspomnianego Dávida Ferenca w Transylwanii powstał silny ruch unitariański, który doprowadził tutaj do przyjęcia wiary unitariańskiej po raz pierwszy na świecie jako oficjalnie uznanej religii. Sam Belin w przeszłości był nazywany Unitarnym Rzymem, gdyż w okolicy mieszkało najwięcej osób wyznających tę religię.
SEKLERZY UNITARIAŃSCY POZUJĄ NA TLE KOŚCIOŁA W BELIN, FOTOGRAFIA Z POCZĄTKU XX WIEKU
H
istoria miejscowości, jak i samego kościoła oraz otaczających go murów obronnych jest bardzo słabo rozpowszechniona, a być może po prostu nie została nigdy dobrze poznana. Pierwsza udokumentowana wzmianka na temat wsi Belen pochodzi z 1334, gdzie wymienia się ją jako osadę seklerską (Seklerzy to grupa etniczna zamieszkująca wschodnią część Siedmiogrodu, utożsamiająca się z Węgrami). W XV wieku na wzgórzu ponad wsią wzniesiono gotycki kościółek pod wezwaniem św. Katarzyny, który na początku XVII stulecia otoczono murowanym narysem obronnym. Świątynie-twierdze budowano powszechnie na całej Wyżynie Siedmiogrodzkiej od XIV aż do XVII wieku, a miało to związek z częstymi w tym okresie najazdami na jej ziemie hord mongolskich i wojsk otomańskich. Te niewielkie warownie służyły lokalnej wspólnocie jako miejsce schronienia dla siebie i najcenniejszego dobytku.
ŚWIĄTYNIĘ OTACZA KAMIENNY MUR OBRONNY Z CZTEREMA BASZTAMI
W
1720 roku gotycki kościół spłonął. Rozebrano go jednak dopiero pod koniec XIX wieku, a w jego miejscu wzniesiono po trosze neobizantyjską, a trochę neoromańską świątynię, której wystawna, kopułowa forma w niecodzienny sposób kontrastuje z surowością kamiennych murów i baszt. W ostatnich latach elewacje kościoła odświeżono, przez co ten kontrast wydaje się jeszcze większy.
ościół otacza silna fortyfikacja z czterema narożnymi basztami, zachowana stosunkowo dobrze i wciąż wyposażona w otwory strzelnicze i stanowiska dla straży. Niestety, obiekt ten nie istnieje w przestrzeni jako atrakcja, nie jest promowany, ani nawet dostępny dla (bardzo nielicznych) turystów. Można go obejrzeć tylko za zgodą pastora (który mieszka tuż obok).
NA DZIEDZIŃCU KOŚCIELNYM USTAWIONO SŁUPKOWE NAGROBKI SEKLERSKIE, CZYLI TZW. KOPIJE LUB KOPIJNIKI
ICH KSZTAŁT I DEKORACJA OKREŚLAJĄ WIEK, PŁEĆ ORAZ STATUS SPOŁECZNY ZMARŁEGO
elin położony jest na przedpolu Gór Baraolt, około 7 km na wschód od drogi krajowej E60 łączącej Brasov z Cluj-Napoka. Zjazd z drogi w miejscowości Maierus, 30 km na północ od Brasov. Kościół widoczny jest już z oddali.