iewiele jednak wiadomo na temat formy średniowiecznej warowni poza kilkoma dokumentami, które opisują pewne cechy charakterystyczne w jej wyglądzie, wśród nich zachowane do czasów obecnych ściany cyklopa, duże fragmenty pokrytych trawertynem murów w jej części północnej i północno-wschodniej. Od 1282 roku miasto było składową imperium serbskiego, a decyzją pierwszego cara Serbii
Stefana Dušana (zm. 1355) pełniło funkcję jego stolicy od 1346 do 1371 roku. W 1392 Skopje podbili Turcy osmańscy, którzy nazywali je Szkibem (سکوب). Odtąd, przez ponad 500 lat miasto pozostawało pod ich kontrolą, służąc jako stolica prowincji Szczypa i Kosowo. Centralne położenie na Bałkanach uczyniło je znaczącym ośrodkiem handlu i administracji w czasach osmańskich. W szczytowym okresie dominacji tureckiej na terenie Kale znajdowały się cztery budowle sakralne, a obszar wokół wzgórza był gęsto zabudowany, m.in. pomiędzy zamkiem a rzeką rozwijała się dzielnica żydowska.
FRAGMENT MURU WSCHODNIEGO, W TLE MECZET MUSTAFA PASZY
J
ako ważny strategicznie punkt na skrzyżowaniu dróg i w bezpośrednim sąsiedztwie dużej rzeki, twierdza wielokrotnie musiała stawiać czoła najazdom i oblężeniom, dokonywanym zarówno przez „barbarzyńców”, jak i później przez średniowiecznych panów serbskich, a wreszcie przez Turków. Po zdobyciu przez nich miasta w 1391 roku wykorzystywano ją jako koszary, część chrześcijańskich zabudowań zburzono, a w najwyższej części dziedzińca wzniesiono meczet mający symbolizować potęgę i panowanie tureckie na tych terenach. XV-wieczny spis załogi i wyposażenia zamku wymienia dowódcę (dizdar) oraz imama, a także dużą ilość broni, m.in. 41 łuków, 15 000 strzał, 23 kusze, 230 tarcz, 12 armat, 120 kul armatnich, 148 sztuk broni palnej, 4000 mniejszych kul, 230 hełmów i pewną ilość saletry. W okresie tym wzmocniono także fortyfikacje warowni, stawiając dodatkowe wieże i budując stanowiska artyleryjskie.
NA KORONIE MURU POŁUDNIOWEGO
W
połowie XVII wieku, jak podaje kronikarz Imperium Osmańskiego Evlija Celebija, w Skopje Kale zamieszkiwał mimar-aga, odpowiedzialny za naprawę fortu i innych obiektów w mieście (łaźni tureckich, meczetów itd.). Spośród licznych budowli wznoszących się na terenie twierdzy w jego relacji znalazł się opis koszar dla wojska, budynku administracyjnego i rezydencji Havziego Paszy, ostatniego administratora Skopje Sanjak – część tego opisu umieściłem w ramce poniżej.
SKOPJE NA RYCINIE JACUBUSA HAREVIN, 1594
Jest to ufortyfikowane miasto, bardzo silna i wytrzymała twierdza z podwójnymi murami. Brama miejska i mury zbudowane są z wyszczerbionego kamienia, który lśni, jakby był wypolerowany. W żadnym innym mieście nie widać tyle wyrafinowania i sztuki w budowie. Miasto leży w samym środku Skopje. Jest to wysokie miasto o konstrukcji szedowej i pięciobocznym kształcie. Mury, które otaczają miasto ze wszystkich stron, osiągają wysokość około pięćdziesięciu arszynów.
Miasto jest chronione przez siedemdziesiąt bastionów i trzy bramy demir po południowo-wschodniej stronie, a w holu wejściowym znajduje się wielu strażników. Drzwi i ściany holu wejściowego są ozdobione różnymi broniami i narzędziami potrzebnymi do ich wykonania. Nie ma miejsca, które dominowałoby nad miastem. Leży na wysokich skałach, dzięki czemu można zobaczyć całą równinę. Rzeka Vardar płynie po jego zachodniej stronie. Po tej samej stronie miasta znajduje się droga, która prowadzi przez jaskinie w kierunku wieży ciśnień znajdującej się na brzegu rzeki. Ponieważ po tej stronie miasta znajduje się otchłań, tak przerażająca jak głębiny piekła, nie ma tam żadnych okopów, ani nie może ich być.
Po wschodniej, południowo-wschodniej i północnej stronie miasta znajdują się głębokie okopy. Po tej stronie, przed bramą, znajduje się drewniany most, który leży nad okopem. Strażnicy podnosili most za pomocą kołowrotu, co zapewniało obronę bramy. Nad bramą znajduje się inskrypcja, podająca więcej informacji na temat reperacji bramy, które miały miejsce w przeszłości. Napis brzmi następująco: Mądry syn Mehmed-hana w roku 1446.
ALEKSANDAR DEROKO: "ŚREDNIOWIECZNE SKOPJE"
P
odczas kilku wieków rządów osmańskich fort funkcjonował przede wszystkim jako obiekt zakwaterowania wojska, w konsekwencji nie dbano w wystarczający sposób o rozwój jego infrastruktury, która z czasem podupadła, a teren wokół opustoszał. W latach 50. XVII wieku, w liście do austriackiego cesarza
Leopolda I Habsburga, generał
Ottavio Piccolomini pisał: Twierdza jest zbudowana w staroświecki sposób, teraz całkowicie pozbawiona obrony i wody, nie ma miejsca dla kawalerii. Z relacji XIX-wiecznych wiemy, że w tym czasie na jej terenie mieściły się magazyny wojskowe, szpital i więzienie, kilka stodół do przechowywania żywności, kuchnia, piekarnia i stajnie, a także meczet oraz turba (mauzoleum).
SKOPSKO KALE NA MOZAICE Z XX WIEKU
P
odobne funkcje pełniła również w pierwszej połowie XX stulecia, aż do 1951 roku, kiedy to wojsko (wtedy była to już Jugosłowiańska Armia Ludowa) opuściło twierdzę Kale. W wyniku trzęsienia ziemi, jakie nawiedziło miasto w roku 1963, obszerne fragmenty murów i część budynków zamkowych legła w gruzach. W ramach prac rekonstrukcyjnych, które zakończono dopiero w 2010, niemal w całości odbudowano mur zewnętrzny o długości 120 metrów wraz z dawną wieżą rotundową, natomiast wkomponowane w linie umocnień kwadratowe i trójkątne baszty odrestaurowano jedynie w ich zewnętrznym zarysie.
TWIERDZA W LATACH 20. XX WIEKU
W latach 2007-2010 na terenie zamku przeprowadzono badania archeologiczne, podczas których odkryto skarb w postaci trumny zawierającej 44 złotych monet z epoki Bizancjum i 76 srebrnych monet weneckich. Odnaleziono też instrumenty dęte drewniane i gliniane ozdoby datowane nawet na 3000 lat p.n.e., świadczące o pradawnym zagospodarowaniu wzgórza zamkowego przez okoliczną ludność.
BANKNOT 100-DENAROWY Z HISTORYCZNYM WIZERUNKIEM MIASTA
Również w roku 2010, po odnalezieniu na terenie kompleksu zamkowego fundamentów XIII-wiecznego kościoła, Urząd Ochrony Dziedzictwa Kulturowego podjął działania mające na celu odrestaurowanie go w formie muzeum o charakterze chrześcijańskim.
Grupy zamieszkujących miasto etnicznych Albańczyków sprzeciwiły się tej decyzji twierdząc, że miejsce to posiada starszy ilyryjski charakter i że na mocy ich rzekomego iliryjskiego pochodzenia powinno ono należeć do nich. Rozpoczął się spór wokół konkurujących ze sobą roszczeń do tego obszaru jako chrześcijańskiego lub muzułmańskiego oraz macedońskiego lub albańskiego.
W konsekwencji, w dniu 10 lutego 2011, późno w nocy tłum około 100 Albańczyków, wśród nich wysocy rangą albańscy ministrowie i członkowie kierownictwa DUI (największej albańskiej partii politycznej w MK), wtargnął na teren budowy przystępując do niszczenia części rusztowań, co doprowadziło do starć międzyetnicznych, podczas których kilkanaście osób zostało rannych, w tym 2 policjantów.
Przez kolejne dni na portalach społecznościowych toczyła się wojna na słowa, w której młodzi ludzie obu narodowości grozili konfrontacją. Aby stłumić emocje, władze zdecydowały o zamknięciu Skopje Kale dla publiczności na czas nieokreślony i umieszczenia na jej terenie stałego garnizonu policji.
PROTESTY LUDNOŚCI ALBAŃSKIEJ, SKOPSKO KALE 11.02.2011
kopsko Kale ma kształt zbliżony do trójkąta, spłaszczonego u góry, z wyraźnym spadkiem po stronie południowej i zachodniej. Od wschodu natomiast wzgórze zamkowe spływa kaskadą do Skopje Pole i do koryta dawnej rzeki Serawy, na której znajduje się obecnie część Starego Bazaru. Wzniesiono ją przy użyciu kamiennych bloków pochodzących z ruin położonego na przedmieściach Skopje rzymskiego miasta Skupi, zniszczonego przez trzęsienie ziemi w 518 roku. Jej centralną część wyznacza mur o pierwotnej wysokości 10-11 i grubości sięgającej 3 metry, zamykający wewnętrzny dziedziniec o wymiarach 280 x 110 metrów (2,3 ha).
PLAN RUIN TWIERDZY: 1. DAWNA BRAMA GŁÓWNA, 2. OBECNA BRAMA WJAZDOWA, 3. FURTA, 4. ZAMEK WYSOKI
P
ółnocno-zachodni narożnik muru wzmacniała baszta o wysokości około 12 metrów, zwieńczona ceglaną kopułą. Z szeregu otworów na drewniane belki wynika, że miała ona trzy kondygnacje: piwnicę, parter oraz piętro. Przedsionek baszty zdobią freski z XII wieku i datowana na wiek XIII dekoracja typu sgraffito. Prawdopodobnie budowla ta była siedzibą naczelnika, zwierzchnika zamku jeszcze przed zajęciem miasta przez Turków osmańskich. Jej piwnica zaś służyła zapewne za więzienie – wśród gruzu budowlanego z początku XIII wieku odkryto tutaj bowiem szkielet więźnia, który przypuszczalnie próbował przekopać wąski kanał w dół, aby przejść pod fundamentami wieży. Najwyraźniej nie przeżył i zmarł głową w dół, zakopany i uduszony przez osypującą się ziemię.
BASZTA ZAMKOWA, U JEJ STÓP "POMNIK SIŁY, CHWAŁY I ZWYCIĘSTWA"
C
zęść górną zamku otaczał mur, którego zewnętrzne lico tworzą odpowiednio uformowane bloki, kwadraty i łuki, ułożone czołowo i bocznie, tak aby stabilnie się przeplatały. W ten sam sposób zbudowano baszty. Łącznie jest ich siedem: cztery zbudowane na planie trójkąta i po jednej w kształcie wieloboku, prostokąta i okręgu. Brama główna usytuowana była w zachodniej części muru południowego. Flankowały ją dwie wieże, skąd sterowano wjazdem, a dostęp utrudniała fosa i wygięta szyja bramna. Za czasów osmańskich jednak przebudowano ją i częściowo zamurowano, pozostawiając jedynie wąskie przejście o drugorzędnym znaczeniu. Jej funkcję przejął wjazd umieszczony w murze północnym.
POZOSTAŁOŚCI ŚREDNIOWIECZNEJ BRAMY GŁÓWNEJ
S
pośród budowli wystawionych na zamku górnym niewątpliwie wyróżniał się pałac położony równolegle do narożnika wału zachodniego, na osi północ-południe. Przestrzeń ta podczas panowania tureckiego wypełniona była zabudową administracyjno-wojskową z mieszkaniami dla członków dowództwa i wyższej administracji, a w okresie późniejszym (po XVII wieku) także dla zwykłych żołnierzy i ich rodzin. U podnóża zamku rozwijał się tzw. Gorengrad, dzielnica kościołów i pałaców dla arystokracji różnych wyznań, a nieco dalej – Dolengrad, gdzie zamieszkiwała ludność niższego stanu.
WIDOK Z TWIERDZY NA MECZET (GORENGRAD) I STARY BAZAR (DAWNIEJ DOLENGRAD)
ziś Kale stanowi zasłużenie jedno z ulubionych miejsc mieszkańców Skopje, ale także turystów odwiedzających stolicę. Ze względu na swoje położenie twierdza oferuje wspaniały widok na miasto i jego okolice, w tym piękną panoramę rzeki Vardar i słynny Stary Bazar. I jest to w zasadzie jej największa zaleta, ponieważ mamy tutaj do czynienia jedynie z ruiną dawnej świetności, do tego niezbyt gościnną - bez wskazówek turystycznych, zaśmieconą i czekającą chyba na jakiś pomysł ze strony władz miasta albo po prostu na lepsze czasy.
ZAMEK JEST OBECNIE ZANIEDBANY I BARDZO ZAŚMIECONY (2023)
Wejście do zamku prowadzi szeroką bramą północną. Wstęp wolny.
Czas zwiedzania: około 30-45 minut
NA MURACH TWIERDZY
DOJAZD
T
wierdza usytuowana jest w północnej części miasta, na lewm brzegu rzeki Vardar, na wysokim wzgórzu, dzięki czemu jest dobrze widoczna już z dalszej odległości. Idąc od strony rzeki należy obejść ją od południa lub północy, ponieważ wejście główne prowadzi łagodnym stokiem w części północno-wschodniej.
Przy bramie znajduje się darmowy parking, którego jednak radzę unikać ze względu na (rzekomo) częste włamania do samochodów. Będąc w Skopje zaleca się parkować albo przy centrum handlowym albo w miejscu strzeżonym, a najlepiej ogrodzonym.
WIDOK Z TWIERDZY NA RZEKĘ VARDAR I TOSE PROESKI NATIONAL ARENA (STADION NARODOWY)
WARTO ZOBACZYĆ
J
ednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli stolicy Macedonii Północnej jest kamienny most na rzece Vardar łączący nowoczesne miasto z osmańskim Skopje i jego Čaršiją, starą dzielnicą z największym bazarem na Bałkanach. Istnieje wiele teorii co do okresu jego budowy, począwszy od VI wieku (wczesny okres bizantyjski) po wiek XIV (okres serbski) czy nawet XV (okres osmański). Most zbudowano z kamienia (jak wskazuje jego nazwa) na 13 łukach powiększających się od końców do środka, dzięki czemu wznosi się on aż do osi koryta rzeki, a następnie załamuje i opada.
KAMIENNY MOST NA RZECE VARDAR
K
olejnym symbolem Skopje są pomniki i rzeźby. Setki rzeźb i pomników. Znajdują się one niemal na każdej ulicy i na każdym placu, a ponieważ jest ich tutaj tak wiele, mimowolnie stały się one się atrakcją turystyczną samą w sobie.
"MOST SZTUKI"
P
owód istniejnia tak wielkiej ich liczby sięga krachu gospodarczego w 2008 roku, po którym Macedonia postawiła na turystykę jako główne źródło dochodów. To właśnie wtedy rząd opracował projekt przebudowy Skopje 2014, mający na celu uczynić stolicę bardziej "atrakcyjną wizualnie", w czym z kolei miała pomóc koncepcja artystyczna oparta głównie na rzeźbie starożytnej. Zrodziła ona liczne protesty mieszkańców, według których kilkaset milionów euro, jakie wydano na rewitalizację miejsc publicznych, można było przeznaczyć na drogi lub bardziej wydajny system komunikacji miejskiej. Do dziś decyzja ta budzi wiele kontrowersji, a wśród Macedończyków powszechnie uważa się, że program Skopje 2014 miał przede wszystkim na celu odwrócenie uwagi ludzi od prawdziwych problemów kraju, takich jak wysokie bezrobocie, ubóstwo i opóźniony postęp w kierunku członkostwa w UE i NATO.
ZREWITALIZOWANA CZĘŚĆ MIASTA
W
racając do samych pomników, interesującym jest fakt, że wszystkie posągi w mieście są w pełni ubrane, nawet Prometeusz i Afrodyta (bogini miłości!). Wyjątek od tej reguły stanowi jedynie Olimpias, matka Aleksandra Wielkiego, którą uwieczniono podczas karmienia piersią.
POMNIKI W SKOPJE
„K
rólem pomników” w Skopje pozostaje bez wątpienia monumentalny posąg Aleksandra Wielkiego, wysoki na 23 metry i otoczony lwami tryskającymi wodą, którego koszt budowy zamknął się podobno w kwocie 10 milionów euro. Oficjalnie jest to po prostu Wojownik na koniu, ze względu na spór z Grecją, która rości sobie wszelkie prawa do tytułu i schedy Aleksandra Wielkiego (zwanego też Macedońskim), i z którą Macedonia nie ma najlepszych stosunków oskarżając o wstrzymywanie procesów wejścia tego małego kraju do UE.
POMNIK ALEKSANDRA WIELKIEGO
Z
punktu widzenia typowego Europejczyka największą atrakcję miasta stanowi jednak dzielnica muzułmańska będąca domem dla zamieszkującej ją populacji tureckiej i albańskiej, z usytuowanym centralnie największym historycznym centrum targowym na Bałkanach, zwanym Starym Bazarem. Bazar powstał przypuszczalnie już XII wieku, jednak kulminacja jego rozwoju przypada na czasy panowania osmańskiego, kiedy to zbudowano w jego otoczeniu ponad 30 meczetów oraz innych tureckich pomników architektury. I chociaż wciąż dominuje tutaj budownictwo typowe dla islamu, w jego obrębie znajdziemy też kilka kościołów chrześcijańskich, a także świeckie muzea i inne obiekty kulturalne.
SKOPJE, DZIELNICA MUZUŁMAŃSKA
S
tary Bazar do dziś cechuje unikalny dla tej części świata charakter i dynamika. Każdy jego zakątek opowiada tu własną historię. Można wręcz odnieść wrażenie, że jest to miejsce, w którym odcinają się więzi cywilizacyjne: energia i stres współczesnego życia zostają zastąpione stanem chłodu i idyllicznego spokoju, a szacunek dla tradycji jest kultywowany w typowych formach handlu i wytwórczości, takich jak charakterystyczne tureckie cukiernie czy liczne sklepy z biżuterią. Oprócz małych butików, w których z pokolenia na pokolenie kultywowane są stare rzemiosła, Stary Bazar rozwija się także jako centrum kulturalne i artystyczne, gdzie w labiryntach wąskich uliczek i placów znalazły schronienie liczne, choć zazwyczaj niewielkie muzea i galerie sztuki.