ierwsza pisemna wzmianka o zamku pochodzi z 1353 roku, czyli siedem lat przed najstarszym dokumentem poświadczającym istnienie w tym miejscu osady o tej samej nazwie. Warownię wzniósł przypuszczalnie morawski rycerz Hynek z Valdštejna (zm. przed 1367) nazywając ją po prostu Skála (dopiero później otrzymała ona przydomek Hrubá). Potomkowie fundatora posiadali Skałę do 1416 roku, kiedy to przeszła ona na własność panów z Jenštejna - przeciwników ruchu husyckiego, a w 1460 roku - w ręce rodu Zajíc z Házmburka. Podczas wojny dwóch stronnictw religijnych w 1469 roku Jan Zajíc (zm. 1495) opowiedział się po stronie katolickiego króla Węgier
Macieja Korwina, czym naraził się husyckiemu Jerzemu z Podiebradu, królowi Czech, którego oddziały po krótkim oblężeniu zdobyły skalną warownię, zmuszając jej właściciela do szukania ugody w czeskim władcą.
PRZY WEJŚCIU NA ZAMEK WYSOKI, PRZED NAMI NEOGOTYCKIE SKRZYDŁO POŁUDNIOWO-ZACHODNIE
W
1492 roku zamek stał się własnością rodu Svojanovškich z Bozkovic, pod którego rządami dobra skalskie obejmowały 54 miejscowości. Jan Svojanovský popadł jednak w długi i zmuszony był sprzedać majątek Zygmuntowi ze Smiřic (zm. 1548), przedstawicielowi jednej z najbogatszych rodzin szlacheckich w Czechach. Jego syn Jindřich (zm. 1569) był założycielem hruboskalskiej linii Smiřický ze Smiřic, brał też udział w prestiżowej wyprawie czeskiej szlachty eskortując do Wiednia cesarza
Maksymiliana i jego żonę
Marię Hiszpańską, dzięki czemu mógł poznać bliżej architekturę renesansu i idee humanizmu. Przypuszczalnie to właśnie Jindřich rozpoczął przebudowę gotyckiego zamku, która staraniem jego potomków u schyłku XVI wieku nadała warowni charakter trójskrzydłowego renesansowego pałacu.
HRUBÁ SKÁLA WIDZIANA Z WIEŻY ZAMKU TROSKY (4 KM), NA LEWO OD ZAMKU HOTEL ŠTEKL,
DALEJ ZAMEK VALDŠTEJN, ZAŚ GŁĘBOKO W TLE LEDWIE WIDOCZNY ZARYS KARKONOSZY I GÓR IZERSKICH
odczas wojny trzydziestoletniej (1618-48) zamek plądrowany był zarówno przez Sasów, wojska cesarskie, jak i przez Szwedów. W roku 1658 decyzją cesarską miał on zostać zniszczony, aby nie stanowił przyczółka dla żadnych wrogich oddziałów, lecz dzięki determinacji jego ówczesnych właścicieli oszczędzono mu tego losu. W 1710 roku gmach ten jednak spłonął, po czym został odbudowany w stylu barokowym. Ponownie ogień trawił go w roku 1804.
HRUBÁ SKÁLA W LATACH 40. XIX WIEKU WG F. A. HEBERA
ZAMEK PO PRZEBUDOWIE Z LAT 50. XIX WIEKU, W TLE RUINY ZAMKU TROSKY
W 2011 roku zamek w Hrubej Skále za kwotę 70 mln koron (ca. 13 mln zł) kupiło dwóch gruzińskich biznesmenów: Tengiz Kharebava i Marika Ugrekhelidze. Po wybuchu wojny na Ukrainie czeskie służby specjalne ustaliły, że pierwsza z wymienionych osób prowadzi interesy z rosyjskim miliarderem
Michaiłem Szelkowem, byłym szefem pionu inwestycyjnego państwowego konglomeratu obronnego ROSTEC, który zaopatruje rosyjskie wojsko niemal w całą broń i sprzęt wojskowy. Szelkow jest również jednym z właścicieli VSMPO-AVISMA, firmy dostarczającej tytan dla przemysłu lotniczego, gdzie funkcję prezesa pełni
Siergiej Czemezow, były agent KGB i
znajomy Putina z czasów ich wspólnego pobytu w NRD, będący na wszystkich listach sankcyjnych. Jak dotąd jednak (początek 2023) europejskie sankcje omijają zarówno Kharebavę jak i Szelkowa (Szelkow objęty został nimi tylko na terenie Ukrainy).
PANORAMA ČESKIEGO RÁJU Z ZAMKIEM HRUBÁ SKÁLA I SYLWETĄ RUIN ZAMKU TROSKY
amek wzniesiono na dwóch masywnych blokach skalnych piętrzących się na wysokość 60 metrów nad doliną rzeczki Libuňki. Skały te odcinają dostęp do warowni od północy, południa i wschodu, natomiast od strony zachodniej od reszty lądu oddziela ją naturalna szczelina, nad którą w średniowieczu przerzucono drewniany most zwodzony. Mury zamku poprowadzono wzdłuż krawędzi wzgórza, a jego zabudowę pierwotnie stanowiły dwa budynki usytuowane naprzeciwko siebie w północnej i południowej części dziedzińca, oraz przylegająca do budynku północnego czworoboczna wieża. Nieco później, przypuszczalnie w XV wieku na skale górującej nad podzamczem wzniesiono wieżę zwaną Prochową, która zabezpieczała zachodnie przedpole warowni wraz z drogą dojazdową i mostem zwodzonym prowadzącym na dziedziniec.
REKONSTRUKCJA ZAMKU Z KOŃCA XV WIEKU WG R. VOJKOVSKIEGO
GRAFIKA POCHODZI ZE STRONY PUTUJME.CZ
P
odczas XVI-wiecznej przebudowy zamku wzdłuż zachodniej kurtyny murów wzniesiono długi budynek z wieżą bramną, a całość przekształcono w duchu renesansu. W ten sposób gmach uzyskał formę trójskrzydłowego pałacu, który w wyniku kolejnych modernizacji (po 1710, po 1850) nabrał cech eklektycznych. Dziś jego trapezowy dziedziniec otaczają z trzech stron zabudowania z pseudogotycką fasadą i renesansowym sgraffito, a elementem dominującym pozostaje przystawiona do skrzydła północnego wysmukła wieża z galerią widokową. Do zamku prowadzi
kamienny most nad wąwozem ozdobiony cennymi barokowymi rzeźbami św. Floriana i św. Wawrzyńca z 1725 roku.
PLAN ZAMKU HRUBÁ SKÁLA, KOLOREM CZARNYM OZNACZONO NAJSTARSZE MURY GOTYCKIE,
KRATKA TO MŁODSZE MURY GOTYCKIE, A KRESKOWANIE - MURY RENESANSOWE
WIDOK ZAMKU Z LOTU PTAKA NA FOTOGRAFII Z LAT 20. XX WIEKU
amek Hrubá Skála, wraz z hradem Valdštejn i łączącym te dwie warownie skalnym miastem Hruboskalsko, to niezwykle popularny zakątek regionu turystycznego zwanego Czeskim Rajem, chętnie odwiedzany również przez naszych rodaków (w długi majowy weekend można spodziewać się, że wokół dominować będzie język polski). Zamku jednak nie zwiedza się, ponieważ obecnie jest to hotel. Z jedynych atrakcji, jakie udostępnia, pozostaje możliwość wejścia na dziedziniec oraz (w sezonie letnim) na wieżę.
NA DZIEDZIŃCU ZAMKOWYM
PLAN KOMPLEKSU HOTELOWEGO
Wstęp do zamku: na dziedziniec – darmowy, na wieżę – płatny (ca. 10 zł w 2022)
Zamek można ogarnąć w 20-30 minut, ale jeżeli chcemy również zwiedzić skalne miasto i położony nieopodal zameczek Valdštejn, powinniśmy zarezerwować co najmniej 4 godziny.
W SKALNYM MIEŚCIE HRUBOSKALSKO
DOJAZD
H
rubá Skála położona jest w centrum trójkąta wyznaczonego przez trzy znane czeskie miasta: Mladá Boleslav, Jičin oraz Liberec, w odległości około 20-40 kilometrów od każdego z nich. Najbliższa stacja kolejowa znajduje się w Radvanovicach (ozn. Hrubá Skála, 2.5 km), skąd do zamku prowadzi niebieski szlak turystyczny.
Pod zamkiem płatny parking
Rowery można wprowadzić na dziedziniec.
WARTO ZOBACZYĆ
W
światowym zagłębiu Skód, w Mladá Boleslav, muzeum poświęcone historii tej starej (120 lat!) czeskiej marki motoryzacyjnej i jej poprzednika o nazwie Laurin & Klement. Liczy ono około 340 eksponatów, w tym samochody koncepcyjne i prototypy, pojazdy użytkowe, samochody sportowe i auta rajdowe, ale również rowery oraz motocykle. Sale wystawowe umieszczono w dawnym budynku fabryki (sąsiadującym z obecnymi zakładami), który pieczołowicie odnowiono i wzbogacono oprawą audiowizualną. Całość została podzielona na trzy obszary tematyczne: Ewolucje (początki, popularne modele, prototypy), Tradycja (motosport, rozwój logo i wydarzenia związane z marką) oraz Precyzja (warsztaty, produkcja pojazdów). Škoda Muzeum to pozycja obowiązkowa dla każdego miłośnika motoryzacji, również tego, który nie darzy szacunkiem samochodów czeskich i podśmiechuje się z ich użytkowników.