edług tradycji opartej na teorii XIX-wiecznego kronikarza i archiwariusza rodu książąt pszczyńskich Henryka Schaeffera dzieje zamku sięgają XII lub nawet XI wieku, a ich zalążkiem staje się budowa przez jednego z małopolskich władców piastowskich granicznej strażnicy książęcej. W 1178 roku ziemia pszczyńska przechodzi na własność księcia raciborskiego Mieszka I Plątonogiego (zm. 1211) i jako część Śląska funkcjonuje do śmierci jego pra-prawnuka Leszka (zm. 1336), kiedy to w ramach ustaleń dynastycznych zasila dominium szwagra zmarłego Piasta, księcia opawskiego Mikołaja II z dynastii Przemyślidów (zm. 1365). Warto jednak tutaj podkreślić, że jak dotąd poglądy Schaeffera na temat genezy budownictwa obronnego w Pszczynie nie znalazły potwierdzenia ani w dokumentach, ani w wynikach badań archeologicznych, stąd ich wartość jako źródło prawdy historycznej budzi wiele wątpliwości.
WIDOK PAŁACU OD POŁUDNIOWEGO WSCHODU
P
ierwsze pisemne wzmianki na temat zamku dotyczą nadań księcia raciborskiego Jana II Żelaznego (zm. 1424) dokonanych w 1423 roku na rzecz swojej małżonki Heleny (zm. 1449), córki księcia litewskiego Korybuta Dymitra, bratanicy
Władysława Jagiełły. Obejmują one dożywotnie prawo do panowania na ziemi pszczyńskiej wraz z Pszczyną i osadami Mikołów, Bieruń Stary i Mysłowice.
W miejscu domniemanej strażnicy książęcej lub drewnianego dworu myśliwskiego Helena wznosi gotycką murowaną budowlę, złożoną z połączonych murami dwóch równoległych do siebie budynków (tworzących dzisiejsze skrzydła wschodnie i zachodnie). Oprócz muru obronność warowni definiują dwie wieże: czworoboczna wieża północno-wschodnia oraz wolno stojący cylindryczny stołp usytuowany w narożniku południowo-wschodnim zamku. Całość otacza wał ziemny i fosa, nad którą od strony miasta przerzucono most zwodzony. Dokładna data ukończenia budowy murowanego zamku nie jest znana; wiadomo jednak, że musiało to nastąpić przed 1433, ponieważ w tym roku skutecznie odpiera on zbrojny najazd oddziałów husyckich.
REKONSTRUKCJA ZAMKU ŚREDNIOWIECZNEGO, ŹRÓDŁO: MUZEUM ZAMKOWE W PSZCZYNIE
P
o śmierci Heleny Korybutówny Pszczynę obejmuje jej syn Mikołaj V, ksiażę karniowsko-raciborski (zm. 1452), a następnie w ramach oprawy wdowiej jego żona Barbara Rokemberg, nie mająca dynastycznego pochodzenia bogata mieszczka krakowska (zm. 1463). U schyłku życia zmuszona jest ona opuścić zamek z powodu roszczeń jej pasierba, księcia Jana IV karniowskiego (zm. 1483) (który z pomocą przebranych za kobiety rycerzy opanowuje miasto zmuszając swoją macochę do ucieczki i aresztując jej brata Hieronima). W wyniku podziału odebranych wdowie dóbr w Pszczynie osiada brat Jana, Wacław III zwany Prostaczkiem (zm. 1478), po nim zaś władzę na tych terenach obejmuje
Wiktoryn z Podiebradów (zm. 1500), czeski sojusznik króla węgierskiego
Macieja Korwina, przeciw któremu Wacław zdecydował się zbrojnie wystąpić, co zakończyło się jego pojmaniem i śmiercią w zamku kłodzkim.
RZEŹBY HALABARDNIKÓW PRZED PÓŁNOCNYM WEJŚCIEM DO PAŁACU
W
roku 1480 Wiktoryn odsprzedaje Pszczynę księciu cieszyńskiemu Kazimierzowi II (zm. 1528), ten jednak kierowany potrzebą ratowania budżetu księstwa pozbywa się jej w 1517 roku na rzecz węgierskiego magnata
Aleksego Thurzo von Bethlenfalv (Thurzó Elek, zm. 1543) za kwotę 40 000 guldenów, zadając w ten sposób kres panowaniu na tym terenie książąt piastowskich. W wyniku tej transakcji powstaje Wolne Państwo Stanowe obejmujące miasta Pszczyna, Mysłowice, Mikołów i Bieruń oraz 50 wsi, a także karczmę w Wieży z mytem mostowym oraz składowym i spławnym, liczne inne myta, młyny oraz stawy będące w stosunku lennym do Pana na Pszczynie. W roku 1548 państwo pszczyńskie po raz kolejny zmienia właściciela – po wykupieniu go z rąk Jana Thurzo (brata Aleksego) zarządza nim biskup wrocławski
Baltazar von Promnitz (zm. 1562), który jednak na stałe rezyduje na zamku w Nysie, ziemię pszczyńską zaś przekształca w ordynację ziemską – niesprzedawalną i niepodzielną dla jej dziedziców.
PAŁAC W PSZCZYNIE, ELEWACJE PÓŁNOCNA I WSCHODNIA
W
rękach Promnitzów Pszczyna pozostaje do roku 1765. Już jednak około 1550 ten sam Baltazar von Promnitz rozpoczyna przebudowę gotyckiego zamku na reprezentacyjną renesansową rezydencję. Podjętą przez niego inicjatywę kontynuuje bratanek Stanisław von Promnitz (zm. 1568) oraz, być może, jego młodszy brat Karol (zm. 1591).
W wyniku tych prac powstaje trójkondygnacyjna budowla na planie nieregularnego czworoboku, składająca się z dwóch niemal równoległych skrzydeł mieszkalnych - dłuższego zachodniego i krótszego wschodniego, zakończonych dwiema wieżami od strony południowej. Przypuszczalnie jedna z tych wież w dość krótkim czasie ulega zniszczeniu lub zostaje rozebrana, najstarszy zachowany wizerunek warowni (1648) przedstawia już bowiem budowlę posiadajacą tylko jedną wieżę. Charakter renesansowy budowla zyskuje dzięki wewnętrznemu dziedzińcowi z galerią i gankiem, dekoracją elewacji zewnętrznych oraz krytym czerwoną dachówką dwuspadowym dachem. Kompozycję tę rozwija w trzeciej dekadzie XVII wieku hrabia Seyfried Zygmund von Promnitz (zm. 1654) nakazując budowę przylegającej do bryły zamku kaplicy i południowej bramy wjazdowej.
FRAGMENT MAPY PAŃSTWA STANOWEGO PSZCZYNA SPORZĄDZONEJ PRZEZ ANDREASA HINDENBERGA Z 1636 ROKU
CHCĄC UPORZĄDKOWAĆ SPRAWY GRANICZNE I GRUNTOWE, SEYFRIED VON PROMNITZ NAKAZAŁ SPISANIE TZW. URBARZY PSZCZYŃSKICH. JAKO ICH DOPEŁNIENIE ZLECIŁ ANDREASOWI HINDENBERGOWI SPORZĄDZENIE WIELKOFORMATOWEJ MAPY PAŃSTWA PSZCZYŃSKIEGO, KTÓRA JESZCZE NA POCZĄTKU XX WIEKU WYKORZYSTYWANA BYŁA W PROCESACH SĄDOWYCH DOTYCZĄCYCH SPORÓW GRANICZNYCH Z ZIEMIAŃSTWEM PSZCZYŃSKIM
P
o śmierci Abrahama von Promnitz (zm. 1612) i wygaśnięciu linii rodu von Promnitz Lessendorf ordynacja pszczyńska przechodzi w ręce młodszej linii Alt Weichau, począwszy od Seyfrieda I zwanego Starszym (zm. 1623). W 1623 roku spadkobiercą stanowego państwa pszczyńskiego zostaje bratanek Seyfrieda, Zygmunt Seyfried (zm. 1654), który na mocy dokumentu wydanego w Pradze w 1638 roku otrzymuje państwo pszczyńskie w lenno od cesarza
Ferdynanda II Habsburga. Panowanie wolnego pana na Pszczynie Seyfrieda II przypada na okres wojny trzydziestoletniej, czego konsekwencją są liczne najazdy i okupacje wojsk śląskich (1620), duńskich i saskich (1627) oraz szwedzkich (1632-47). Dodając do tej listy długie i nie mniej niszczące pobyty wojsk cesarskich, wzmożone wybieranie podatków i kontrybucji wojennych, otrzymujemy obraz tragicznej sytuacji w jakiej znalazły się dobra pszczyńskie. Łącznie w czasie tej wojny tracą one, jak się szacuje, 30% mieszkańców oraz dobra materialne na sumę 1,3 miliona talarów.
ZAMEK RENESANSOWY NA MAPIE HINDENBERGA, 1636
P
omimo wyniszczającego wpływu wojen na gospodarkę, dobra pszczyńskie słyną w czasach Seyfrieda II Promnitza z eksportu dziczyzny z miejscowych lasów, a także z hodowli bażantów i psów dworskich w samej Pszczynie. Tutejsza psiarnia znana jest w całej Europie, a zakupów w niej dokonują m.in. Habsburgowie i król Polski
Jan Kazimierz. Ich odbudowę po zniszczeniach wojennych prowadzą kolejno: wspomniany Zygmunt Seyfried, a po nim jego synowie Erdmann I Leopold (zm. 1664) i Ulrich (zm. 1695). Skupione są one przede wszystkim na ściąganiu nowych osadników i odbudowie zniszczonych folwarków, rozwoju handlu, zakładaniu kuźnic oraz dalszym wspieraniu rzemiosła. W roku 1679, Tuż po objęciu władzy w państwie pszczyńskim przez syna Erdmanna, Balthazara von Promnitz (zm. 1703) na zamku wybucha pożar, niszcząc jego skrzydło północne i wieżę.
Prowadzone przez w latach 1680-89 pod nadzorem Consilio Miliusa prace przy odbudowie rezydencji obejmują m.in. wzniesienie parawanowego skrzydła północnego i ściany południowej z galerią arkadową i tarasem. W miejscu drewnianej strażnicy powstaje nowy murowany budynek warty, zwany Bramą Wybrańców, pełniący funkcję głównego wjazdu na dziedziniec i strzeżony przez doborowych żołnierzy zwanych wybrańcami (stąd nazwa). Jego portal bramny otrzymuje dekoracje w postaci herbów rodowych ówczesnych właścicieli Pszczyny: Balthazara von Promnitz i Emilii Agnes von Reue oraz chronostych z ukrytą w łacińskiej sentencji datą zakończenia budowy. Odtąd gmach zamkowy przedstawia się jako dwupiętrowa budowla na planie nieregularnego czworoboku składająca się z dwóch par skrzydeł: mieszkalnych (wschodniego i zachodniego) oraz parawanowych (północnego i południowego), zamykających obszerny, nieregularny dziedziniec arkadowy o wymiarach około 38 x 22 m.
BRAMA WYBRAŃCÓW
K
iedy w 1703 roku umiera Balthazar von Promnitz, jego 20-letni syn
Erdmann II (zm. 1745) jest jeszcze zbyt młody, aby samodzielnie sprawować władzę w rodzinnych dobrach. W związku z tym elektor saski
Friedrich August (w Polsce znany jako August II Mocny) wyznacza mu na trzy kolejne lata kuratora w osobie wuja Anzelma von Promnitz. Okres ten charakteryzuje się rozkwitem barokowej sztuki dworskiej, która dociera również do Pszczyny, gdzie w latach 1704-1707 często gości i koncertuje wybitny kompozytor niemiecki
Georg Philipp Telemann, zatrudniony wówczas jako kapelmistrz na dworze Promnitzów w Żarach. Charakterystyczne dla przełomu XVII i XVIII wieku gwałtowne zmiany gustów epoki motywują właścicieli do podjęcia trudu przekształcenia renesansowego zamku w barokową rezydencję, w konsekwencji czego w 1734 roku nadworny architekt Christian Jähne z Żar rozpoczyna prace przy budowie skrzydła północnego. Efekty tych prac jednak wkrótce niweczy pożar, jaki wybucha na zamku w dniu 7 lipca 1737.
MAPA PAŃSTWA PSZCZYŃSKIEGO WG FRIEDRICHA BERNHARDA WERNERA, POŁOWA XVIII WIEKU
Po trwającym jeden sezon wstrzymaniu robót i usunięciu skutków pożaru inwestycja kontynuowana jest aż do roku 1768. Obejmuje ona m.in. wzniesienie skrzydła północnego, podwyższenie gmachu o jedną kondygnację, zastąpienie otwartych galerii wewnętrznych zabudowanymi korytarzami oraz pokrycie elewacji dekoracją barokową w postaci boni, zdobień okiennych i pilastrów. Powstają również nowe, reprezentacyjne schody lustrzane prowadzące do pomieszczeń pierwszego piętra i oranżeria. W ten sposób ukształtowany został skierowany fasadą ku północy trójskrzydłowy pałac na planie podkowy, który nakryto mansardowym dachem z lukarnami. Nowy gmach reprezentuje typ francuskich założeń entre cour et jardin (pomiędzy dziedzińcem a ogrodem).
PAŁAC W PSZCZYNIE, 1830
E
rdmann II nieszczęśliwie nie doczeka zakończenia prac budowlanych, ponieważ już w 1745 roku umiera w wyniku ran, jakie zadał mu austriacki huzar-koniokrad. Dobra pszczyńskie dziedziczy jego syn Jan Erdmann von Promnitz (zm. 1785), bankietowicz i utracjusz, który bawiąc na dworze króla Francji
Ludwika XV oddaje się rozmaitym uciechom i hazardowi, doprowadzając się do finansowej, ale i psychicznej ruiny. Kłopoty finansowe będące następstwem takiego stylu życia zmuszają go do oddania – w zamian za dożywotnią rentę – ordynacji pszczyńskiej swemu siostrzeńcowi
Friedrichowi Erdmannowi księciu Anhalt-Köthen (zm. 1797). Nowy właściciel ustanawia na dobrach majorat i kontynuuje modernizację zamku, który ostatecznie traci wszelkie atrybuty średniowiecznej warowni, stając się jednym z najpiękniejszych pałaców na Górnym Śląsku.
ELEWACJA POŁUDNIOWA PAŁACU NA RYCINIE E. DEPOIX Z 1864 ROKU
Równocześnie z modernizacją pałacu trwają prace nad rozbudową i powiększeniem przylegającego do niego parku, w którym trwają nowe nasadzenia, wytyczone zostają ścieżki i powstają nowe budowle użytkowe, wśród nich pałacyk Bażantarnia w Porębie, klasycystyczny dworek Ludwikówka i małe mauzoleum rodowe, w którym spoczęła część członków rodziny. Nowy ogród łączy elementy barokowe z sentymentalnymi i neoklasycystycznymi, tworząc kompozycyjną całość podporządkowaną dominującej w jego krajobrazie budowli pałacowej.
WIDOK Z TARASU PAŁACOWEGO NA PARK
P
o bezpotomnej śmierci
Heinricha Anhalt-Cöthen (zm. 1847) dobra pszczyńskie nabywa
Hans Heinrich X, hrabia von Hochberg, wnuk po kądzieli księcia Friedricha Erdmanna Anhalt-Cöthen-Pless i głowa rodu Hochbergów z Książa (zm. 1855). Niedługo potem rozpoczyna on remont zaniedbanego już w tym czasie pałacu i rozbudowę jego południowej części o parterowe ganki z tarasami i balustradami. Wysiłek ojca kontynuuje najstarszy syn
Hans Heinrich XI Hochberg Fürst von Pless (zm. 1907), który dziedziczy rodowe dobra w wieku zaledwie 22 lat i odtąd zarządza nimi przez ponad pół wieku, otrzymując w pięćdziesiątą rocznicę urodzin tytuł diuka. W tym czasie Pszczyna staje się popularnym miejscem odwiedzin niemieckich królów i cesarzy oraz ich królewskich gości z całej Europy, przybywających tutaj na wielkie i okrutne polowania, będące domeną nie tylko słynącego z zamiłowania do nich cesarza Wilhelma II, ale również samego gospodarza, pełniącego godność cesarskiego Wielkiego Łowczego.
CESARZ WILHELM II PO "UDANYM" POLOWANIU W PSZCZYNIE, 1910
W latach 1870-76 z inicjatywy Hansa Heinricha XI następuje ostatnia wielka przebudowa rezydencji Pszczynie. Jej autorem jest wybitny architekt francuski
Aleksander Hipolit Destailleur, twórca licznych pałaców i willi miejskich na terenie Francji za czasów Napoleona III, wiedeńskiego pałacu Alberta Rotschilda, czy berlińskiej rezydencji Hochbergów, zwanej Palais Pless. Jego koncepcja zakłada zmianę formy dachów i wystroju elewacji oraz wnętrz celem nadania budowli wyglądu nawiązującego do XVII-wiecznej architektury francuskiej (co w kontekście prowadzonej w tym czasie przez Niemcy wojny z Francją spotkało się ze zrozumiałą krytyką niemieckich środowisk nacjonalistycznych). Skrzydło północne wzbogacone zostaje o trakt południowy z trójbiegową, wzorowaną na Wersalu klatką schodową i okazałą salą jadalną wyposażoną w sprowadzone z Paryża dwa ogromne lustra o powierzchni 14 m2 każde. Przekształceniu ulega również amfilada apartamentów z tzw. Wielkim Salonem i biblioteką, a także założenie parkowe, które poprzez nowe nasadzenia, małą architekturę i spiętrzenie cieków wodnych uzyskuje wystrój romantyczny i malownicze atuty widokowe.
PAŁAC PO NEOBAROKOWEJ PRZEBUDOWE, HERMANN SCHMIDT 1878
W
roku 1907 majątek dziedziczy najstarszy syn Hansa Heinricha XI,
Hans Heinrich XV (zm. 1938), małżonek angielskiej arystokratki
Mary Theresy Cornwallis-West zwanej Daisy (zm. 1943), która w przeciwieństwie do męża nigdy nie przekonała się do pałacu i jego otoczenia, czemu niejednokrotnie dawała wyraz w swoich pamiętnikach: Urządzono go dość brzydkimi ciężkimi i nazbyt złoconymi meblami, co niby miało być w stylu francuskim, a tak naprawdę nie było niczym innym jak tylko zwykłą niemczyzną. Były tam liczne tarasy, rozległe ogrody oraz wiele rzeźb bez wyrazu. Dużo paradnego, ciężkiego luksusu, za to żadnego komfortu czy wygody i ani jednej łazienki […] Chyba właśnie te moje wczesne, pozostawione bez odpowiedzi awersji i flustracje zrodziły niechęć do Pszczyny, jakiej nigdy się nie pozbyłam. Nawet kiedy po latach mój mąż odziedziczył tytuł i mogłam robić z Pszczyną co chciałam, nie dawało mi to żadnego szczęścia ani zadowolenia.
SALON KSIĘŻNEJ DAISY, PSZCZYNA OKOŁO 1910
GABINET CESARZA, PSZCZYNA OKOŁO 1910
P
o wybuchu I wojny światowej Hans Heinrich XV oddaje pałac w Pszczynie do dyspozycji Kwatery Głównej armii cesarskiej, która funkcjonuje tutaj od jesieni 1914 do wczesnej wiosny 1917. W tym czasie goszczą w niej m.in. król Bułgarów
Ferdynand I, cesarz austriacki
Karol I, arcyksiążę
Fryderyk Habsburg, turecki minister wojny
Enver Pasza oraz wielokrotnie feldmarszałek niemiecki
Paul von Hindenburg, szef sztabu wschodniego generał
Erich von Ludendorff i cesarz
Wilhelm II.
Podczas jednej ze swoich wizyt w Pszczynie w 1916 roku cesarz rozważał kwestię utworzenia Królestwa Polskiego z części ziem zaboru rosyjskiego, co znalazło swój wyraz w tzw. akcie 5 listopada. Cesarz planował osadzić na tronie polskim Hansa Heinricha XV lub jego najstarszego syna
Hansa Heinricha XVII (zwanego zdrobniale Hansel). Jednym z powodów takich planów miało być rzekome pochodzenie Hochbergów od śląskich książąt piastowskich. Pomysłowi temu zdecydowanie przeciwstawił się Hans Heinrich XV.
Również w Pszczynie podjęto decyzję o rozpoczęciu wojny podwodnej na Atlantyku, skutkiem czego Stany Zjednoczone wypowiedziały Niemcom wojnę.
HINDENBURG, WILHELM II I LUDENDORF W SALONIE CESARSKIM (POKOJU NARAD) PAŁACU W PSZCZYNIE, OKRES I WOJNY ŚWIATOWEJ
SALON CESARSKI, STAN OBECNY
T
ak okres wojny wspomina w swoich pamiętnikach Daisy: Podczas ostatnich tam wizyt, Pszczyna nie była już moim domem, ale Kwaterą Główną Armii Niemieckiej Frontu Wschodniego i siedzibą Cesarza. Ja byłam tylko gościem pod swoim własnym dachem, który przyjeżdżał z zaproszeniem na ściśle określony czas i wyjeżdżał, kiedy mu nakazano. To prawda, że mój mąż był Adiutantem Cesarza, ale miał on nawet mniej do powiedzenia niż ja. Na dodatek, ciemni ludzie z otoczenia uważali mnie za niebezpiecznego szpiega angielskiego, przyjeżdżającego wywęszyć sekrety wschodniego frontu, by wysłać je – Bóg jeden wie jak – do Anglii lub Rosji, albo tu i tam! Nawet co niektórzy nasi służący wierzyli w tym podobne bzdury. Nie! Zdecydowanie nie wiążę z Pszczyną szczęśliwych wspomnień.
WIZYTA CESARZA (AUSTRIACKIEGO) KAROLA W KWATERZE GŁÓWNEJ, I WOJNA ŚWIATOWA
P
o zakończeniu I wojny światowej, na podstawie wyników plebiscytu Pszczyna zostaje przyłączona do odrodzonego państwa polskiego, pałac jednak i dobra z nim związane pozostają w rękach rodziny von Hochberg. W roku 1922 Hans Heinrich XV chcąc zaskarbić sobie przychylność polskich władz i ułatwić prowadzenie pozostawionych po wschodniej stronie granicy kopalni i hut przyjmuje obywatelstwo polskie, wielokrotnie goszcząc na swym pszczyńskim zamku przedstawicieli polskiego establishmentu politycznego. Po rozwodzie z Daisy w 1925 osiada w Pszczynie na stałe, skąd stara się zarządzać majątkiem, który jednak systematycznie zadłuża wskutek światowego kryzysu gospodarczego, rozrzutnego trybu życia rodziny i gigantycznych inwestycji architektoniczno-budowlanych (m.in.
przebudowa zamku Książ). Ogromne zaległości podatkowe i będące ich konsekwencją spory prawne prowadzą ostatecznie do ugody z państwem polskim, w ramach której Hochbergowie zrzekają się przywileju górniczego na ziemi pszczyńskiej i w ramach spłaty wierzytelności zmuszeni zostają do przekazania skarbowi państwa 56% tutejszych dóbr.
HANS HEINRICH XV PRZED PAŁACEM W PSZCZYNIE, 1936
KONDUKT POGRZEBOWY HANSA HEINRICHA XV, ELEWACJA PÓŁNOCNA PAŁACU - LUTY 1938
W PIERWSZYM RZĘDZIE KONDUKTU IDĄ: SYNOWIE ALEXANDER (Z LEWEJ) I HANS HEINRICH XVII ORAZ SYNOWA (WDOWA PO NIEŻYJĄCYM JUŻ WTEDY BOLKU) - CLOTHILDE DE SILVA Y GONZALES DE CANDAMO, KTÓRA PRZEZ PONAD 10 LAT BYŁA RÓWNIEŻ ŻONĄ ZMARŁEGO HANSA HEINRICHA XV
P
podczas II wojny światowejw pałacu przez pewien czas przebywają m.in.: księżna pszczyńska Maria Katarzyna von Berckheim (żona Hansa Heinricha XVII, który w tym czasie walczy w armii brytyjskiej w stopniu porucznika) oraz
Clothilde de Silva y Gonzalez de Candamo (wdowa po
Bolku von Hochberg, najmłodszym synu księżnej Daisy). Trudna sytuacja materialna zmusza Marię Katarzynę do wyprzedaży części wyposażenia, a także do wynajmowania pomieszczeń pałacowych wojskom niemieckim. Po wejściu do Pszczyny Armii Czerwonej w lutym 1945 budynek zajmuje szpital przyfrontowy, który funkcjonuje tutaj do sierpnia 1945. W przeciwieństwie jednak do wielu innych rezydencji, zwłaszcza tych znajdujących się na ziemiach dawnej Rzeszy Niemieckiej, zarówno pałac jak i jego wyposażenie - łącznie z żyrandolami i olbrzymimi kryształowymi lustrami - pozostają praktycznie nietknięte, dzięki czemu już w maju 1946 w upaństwowionym gmachu otwarta zostaje placówka muzealna, wystawiająca część oryginalnego wyposażenia z czasów Hochbergów, a także dzieła sztuki przywożone ze zrujnowanych wojną innych zamków śląskich. Placówka ta po generalnym remoncie pałacu w latach 70. XX wieku przekształcona zostaje w Muzeum Wnętrz Zabytkowych, a później – w Muzeum Zamkowe.
espół zamkowo-parkowy znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie historycznego centrum miasta. W jego skład wchodzi usytuowany w północno-zachodniej pierzei rynku budynek warty (Brama Wybrańców), pałac, oficyna zamkowa, stajnie, wozownia i zabytkowy park krajobrazowy z elementami małej architektury. Pałac jest założeniem trójskrzydłowym, wzniesionym na planie podkowy i krytym dachem mansardowym z lukarnami. Głównym, reprezentacyjnym skrzydłem jest tutaj zwrócone w kierunku parku skrzydło środkowe, flankowane dwoma skrzydłami bocznymi skierowanymi w stronę rynku. Trzynastoosiowe elewacje frontowe i dziewięcioosiowe elewacje boczne posiadają bogate zdobienie w postaci wykonanych w piaskowcu i tynku ram okiennych i drzwiowych, boniowanych naroży i pilastrowych podziałów pionowych. Od północy i zachodu do gmachu przylegają tarasy, przechodzące na osi elewacji północnej w monumentalny podjazd dla powozów zaakcentowany dwoma żeliwnymi lwami.
PODJAZD PARADNY W ELEWACJI PÓŁNOCNEJ
G
łówne wejście do pałacu prowadzi przez skrzydło północne, gdzie na osi północ-południe przebiega wykładana drewnianą dębową kostką (celem tłumienia stukotu kół) sień przejazdowa, skomunikowana z westybulem i paradną, trójkondygnacyjną klatką schodową wyposażoną w trójbiegowe schody prowadzące do do galerii lustrzanej na pierwszym piętrze. Układ jego wnętrz tworzy przeważnie ciąg szeregowo usytuowanych pomieszczeń, połączonych bezpośrednio ze sobą (amfiladowo) i za pośrednictwem obiegających klatkę schodową wąskich korytarzy, w dolnych kondygnacjach krytych sklepieniami krzyżowymi i kolebkowymi, a w wyższych – sufitami z bogatą sztukaterią i dekoracją malarską. Wystrój sal bazuje głównie na neobarokowej ornamentyce z przewagą mebli i wyposażenia wykonanych w XIX wieku głównie przez rzemieślników francuskich, niemieckich oraz śląskich, a uzupełnionych starszymi pamiątkami i dziełami sztuki oraz licznymi „trofeami” myśliwskimi z czasów cesarza Wilhelma II.
GALERIA II PIĘTRA, NA PIERWSZYM PLANIE DREWNIANA FIGURA MAŁPY W KAPELUSZU TRZYMAJĄCEJ TACKĘ NA BILETY WIZYTOWE
omimo barokowej bryły i pałacowego charakteru w murach budowli zachowały się pozostałości dawnego zamku warownego, ukryte w sklepionych gotyckich piwnicach, przyziemiach skrzydła głównego oraz w skrzydle zachodnim i wschodnim, stanowiących rozwinięcie średniowiecznych budynków mieszkalnych i baszty, używanej przez późniejszych właścicieli jako
sekretna klatka schodowa. Dziś pałac w Pszczynie należy do najcenniejszych i najlepiej zachowanych zespołów rezydencjonalnych w Polsce będąc wysokiej klasy przykładem okazałej siedziby arystokratycznej, ukształtowanej na przestrzeni kilkuset lat w wyniku prowadzonych tutaj kolejnych faz rozbudowy i jednym z nielicznych ocalałych z pożogi II wojny światowej gniazd magnackich z zachowanym niemal kompletnym wystrojem wnętrz z przełomu XIX i XX wieku. Wnętrza te obecnie stanowią główną część ekspozycji Muzeum Zamkowego.
WESTYBUL I KLATKA SCHODOWA NA PARTERZE PAŁACU W PSZCZYNIE
O
becny parter pałacu w Pszczynie aż do jego barokowej przebudowy był pierwszym piętrem zamku renesansowego, który – nie licząc wieży i bramy – składał się z dwóch skrzydeł mieszkalnych i dwóch skrzydeł parawanowych. W latach 1760-68 podwyższono teren dziedzińca wewnętrznego, na skutek czego dawny parter zamienił się w piwnice, a pierwsze piętro w parter.
a czasów ostatnich von Hochbergów zachodnia część tej kondygnacji służyła głównie rodzinie cesarskiej i obejmuje apartamenty Wilhelma II, Sypialnię cesarzowej Augusty Wiktorii oraz Salon cesarski z ogromnym dębowym stołem, przy którym przywódcy tzw. państw centralnych podejmowali decyzje dotyczące przebiegu I wojny światowej. Część wschodnia parteru pełniła funkcje administracyjne: znajdowało się tu archiwum i kancelaria książęca, a także pomieszczenia gospodarcze.
GABINET CESARZA
SALON CESARSKI
SYPIALNIA CESARZOWEJ
Z
apartamentami cesarza i cesarzowej sąsiaduje wąski korytarz zachodni, pełniący przed laty funkcję antykamery (pomieszczenia, gdzie oczekiwano na audiencję). Prowadzi on do westybulu połączonego z imponującą klatką schodową, której obecna, olśniewająca przepychem forma jest efektem ostatniej przebudowy pałacu dokonanej z inicjatywy Hansa Heinricha XI von Hochberg (1870-76). Elementem dominującym są tutaj trójbiegowe schody z jasnego piaskowca, nawiązujące do Schodów Królowej z pałacu w Wersalu, oświetlane przez dwa wysokie na 7,5 metra okna z klamkami pokrytymi 18-karatowym złotem i zawieszoną u szczytu kopuły Wielką Latarnią - wspaniale dekorowaną lampą sprowadzoną tutaj z paryskiej pracowni Chabre&Jean. Wejście do klatki schodowej flankują dwie metalowe, złocone latarnie oraz 2-metrowej wysokości wazy ceramiczne, z których jedna stanowi kopię tzw. wazy Warwicka ze starożytnego Rzymu.
KLATKA SCHODOWA
Na wysokości półpiętra, na ścianie wschodniej klatki schodowej zawieszono XVII-wieczny flamandzki gobelin przedstawiający Amazonki żegnające swoich synów udających się na poszukiwania ojców, będący darem
carycy Katarzyny II dla księcia Friedricha Erdmanna Anhalt-Köthen-Pless, który był jej kuzynem. Podczas prowadzonych po II wojnie światowej prac konserwatorskich odkryto pod tkaniną drukowany dokument z czasów Hochbergów, spisany w językach niemieckim, francuskim i polskim, o treści (tłum.):
Palenie tabaku lub cygar we wszystkich miejscach Zamku jest najostrzej zakazane.
Rozmawianie przy pracy, przy którem się czas mitręży, jako też kłótnie i bitki są zakazane.
Podczas Śniadania i Południa, nieśmie żaden robotnik się w budynku zatrzymać.
Żaden przy budynku zatrudniony robotnik nieśmie żadnego obcego wprowadzać.
Sprzeciwiający się temu rozporządzeniu będzie natychmiast oddaleniem ukarany.
Bau=Verwaltung (administrator prac budowlanych)
KLATKA SCHODOWA, W TLE GOBELIN, POD KTÓRYM ODKRYTO PRZYWOŁANY DOKUMENT
NA FOTOGRAFII PO PRAWEJ WSPANIAŁA KOPUŁA Z "WIELKĄ LATARNIĄ"
D
o połowy XVIII wieku drugie piętro zamku (obecnie pierwsze piętro pałacu) mieściło m.in. Zbrojownię, Wielką spiżarnię oraz salę narad, tzw. Izbę Krajową. Po barokowej przebudowie przejęło ono funkcję reprezentacyjno-mieszkalną, określaną jako bel étage, z wytwornymi komnatami, apartamentami właścicieli i pokojami dla gości.
PSZCZYNA, PLAN I PIĘTRA: 1. KLATKA SCHODOWA, 2. GALERIA I PIĘTRA, 3. SALON KSIĘŻNEJ, 4. SYPIALNIA KSIĘŻNEJ, 5. BUDUAR
6. ŁAZIENKA KSIĘŻNEJ, 7. PRZEDPOKÓJ, 8. SYPIALNIA KSIĘCIA, 9. POKÓJ PRACY KSIĘCIA, 10. PRZEDPOKÓJ MYŚLIWSKI
11. SALON NAROŻNY, 12. BIBLIOTEKA, 13. SALON WIELKI, 14. SALON ZIELONY, 15. SYPIALNIA ŻÓŁTA, 16. ŁAZIENKA
17. KORYTARZYK, 18. POKÓJ GOŚCINYY REUSSÓW, 19. SALA LUSTRZANA
N
ajwiększym pomieszczeniem w tej części pałacu jest usytuowana na wschód od klatki schodowej dwukondygnacyjna Sala lustrzana, oświetlona trzema oknami o wysokości 7,5 metra, której nazwa pochodzi od umieszczonych naprzeciw siebie dwóch ogromnych luster (każde o powierzchni 14m²), wyprodukowanych w Paryżu i przewiezionych w całości do Pszczyny, do dzisiaj zachowanych w doskonałym stanie. Sala jest nakryta pozornym sklepieniem z malowidłami, na którym zawieszono pięć
kryształowych żyrandoli. Największy z nich zbudowany został z 1097 kryształowych elementów o łącznej masie 197 kg. Za czasów Hochbergów Sala lustrzana pełniła funkcję reprezentacyjnej jadalni – dziś służy przede wszystkim jako sala koncertowa.
SALA LUSTRZANA
K
latkę schodową i Salę lustrzaną otacza z trzech stron Galeria lustrzana, która bierze swą nazwę, podobnie jak w przypadku Sali lustrzanej, od wielkich luster, pomiędzy którymi umieszczono malowane widoki zamków w Książu i zameczku myśliwskiego w Promnicach. Przeciwległe ściany galerii zdobią dekoracje złożone z akcesoriów myśliwskich i broni, a wystrój tej części pałacu uzupełniają: sugestywna rzeźba Egipcjanki Amnesis trzymającej koszyk z małym Mojżeszem (1874), żardyniery oraz chińskie i japońskie wazy z XVIII-XIX wieku.
GALERIA LUSTRZANA
O
d zachodu do Galerii lustrzanej przylegają apartamenty księżnej i pokoje mieszkalne księcia, przy czym usytuowane na południowym skraju skrzydła zachodniego Sypialnia księżnej i Buduar pozostają jedynymi pomieszczeniami w zamku zachowanymi w stanie prawie nienaruszonym od 2. połowy XVIII wieku. Dominuje w nich styl rokokowy, złocone lub wielobarwne stiuki i monogramy oraz meble w stylu Ludwika XV i Ludwika XVI. Kontrastuje z nimi surowe, wręcz ascetyczne wyposażenie Sypialni księcia, oddające charakter noszącego się „po wojskowemu” i w zgodzie z pruskim drylem Hansa Heinricha XV.
SALON KSIĘŻNEJ DAISY
SYPIALNIA KSIĘCIA
C
iąg zachodni pierwszego piętra uzupełniają Apartament i Pokój pracy księcia (zwany czasami Komnatą Promnitzów), a także „ozdobiony” setkami szczątek zwierzęcych Przedpokój myśliwski i Salon narożny, pełniący niegdyś funkcję pokoju bilardowego.
POKÓJ PRACY KSIĘCIA
PRZEDPOKÓJ MYŚLIWSKI
SALON NAROŻNY
W
ciągu północnym pałacu dominują dwa okazałe pomieszczenia: Biblioteka i Salon wielki. Wyłożona orzechową boazerią i pokryta bogatą sztukaterią Biblioteka była ważnym elementem wyposażenia zamku dla Promnitzów i Anhaltów, jednak już nie dla Hochbergów, którzy swoje najcenniejsze zbiory trzymali w Książu (30,000 tomów), w Pszczynie zaś komnata ta miała charakter głównie dekoracyjny. Ściany sąsiadującego z nią Salonu wielkiego, noszącego wcześniej nazwę Sali muzycznej, zdobią XVIII-wieczne obrazy olejne przedstawiające scenki rodzajowe o tematyce pasterskiej, myśliwskiej oraz pejzaże, a także wielkie kryształowe lustro w neorokokowej oprawie. W pomieszczeniu tym przed laty oficjalnie przyjmowano gości, stąd w jego wyposażeniu znalazły się eleganckie kanapy w stylu Ludwika XV i złocone fotele z gobelinowym obiciem.
SALON WIELKI
O
d wschodu przestrzeń drugiej kondygnacji okupują pokoje gościnne obejmujące najbardziej wytworny z nich i przeznaczony dla najważniejszych gości księcia apartament składający się z Salonu zielonego, Sypialni żółtej oraz Łazienki. W ich wystroju dominują misterne sztukaterie ścian i sufitów, liczne wyroby porcelanowe oraz największa w całym zamku galeria portretów przedstawicieli dwóch ostatnich pszczyńskich rodzin książęcych: von Anhalt i von Hochberg.
SALON ZIELONY
ŁAZIENKA
O
d południa z apartamentem sąsiaduje Pokój gościnny książąt Reuss urządzony dla Anny Karoliny, jedynej siostry księcia Hansa Heinricha XI. Pokój Reussów pozostaje jednym z dwóch pałacowych pomieszczeń (drugim jest Sypialnia księcia), w których zachowała się oryginalna, dekorowana kwiatami, papierowa tapeta z końca XIX wieku. Jest to ostatnie pomieszczenie drugiej kondygnacji udostępnione do zwiedzania. Ciąg wschodni uzupełniają zamknięte dla szerszej publiczności: dawna kuchnia kawowa, dwa pokoje ze srebrami i podręczny magazyn na lampy.
POKÓJ GOŚCINNY KSIĄŻĄT REUSS
D
rugie piętro zamku pszczyńskiego powstało dopiero w XVIII wieku, głównie na potrzeby rezydencjalne książąt von Anhalt oraz ich gości. Pamiętając o tej tradycji, kolejni właściciele zamku, Hochbergowie, pokoje gościnne czasami określali jako Coetensche Zimmer (pokoje Köthenów). To właśnie w nich mieszkali synowie Hansa Heinricha XV i Daisy, kiedy przyjeżdżali z Książa do Pszczyny; tutaj też znajdowała się izba szkolna przeznaczona do nauki. Obecnie na całej niemal kondygnacji dominuje przygnębiająca ekspozycja poświęcona największej pasji Hansa Heinricha XI i cesarza Wilhelma II, obejmująca setki, a być może tysiące zabitych dla rozrywki zwierząt i ich szczątek. W tej części pałacu umieszczono Gabinet miniatur oraz organizowane są wystawy czasowe.
PSZCZYNA, PLAN II PIĘTRA: 1. GALERIA MYŚLIWSKA, 2. GABINET MINIATUR, 3. JADALNIA SECESYJNA,
4. WYSTAWA: SALA POLSKA, 5. WYSTAWY CZASOWE, 6. ENTREE, 7. KORYTARZYK, 8. WYSTAWA: ZNANE I NIEZNANE
GALERIA II PIĘTRA
O
statnie, czwarte piętro pałacu mieściło dawniej skład przedmiotów niezbędnych do funkcjonowania dworu książęcego, a także pokoje mieszkalne dla służby i mniej znaczących gości. Dziś przestrzeń ta pozostaje zamknięta dla zwiedzających. Dostępne dla turysty pozostają piwnice zamkowe, w których umieszczono wystawę stałą prezentującą europejskie i orientalne uzbrojenie z okresu od XVI do początku XX wieku.
Wstęp do pałacu biletowany. Zwiedzanie ekspozycji indywidualnie, na życzenie z przewodnikiem
Czas zwiedzania: około 90 minut
Fotografowanie dozwolone bez użycia flesha, statywów, selfiesticków itp.
Wprowadzanie zwierząt na ekspozycje jest zabronione.
W Muzeum zamontowane są specjalne platformy schodowe, windy oraz przenośne szyny. Toalety są dostosowane dla osób niepełnosprawnych ruchowo. Dostępne są udogodnienia dla osób niewidomych oraz niedowidzących - istnieje możliwość skorzystania z bezpłatnego audioprzewodnika.
ałac stoi przy ul. Wojska Polskiego (oficjalny adres: Brama Wybrańców 1), sąsiadując od północnego zachodu z rynkiem miejskim. Spacer z dworca PKP do pałacu zajmuje ok. 20 minut. (mapa zamków województwa)
Obszerny parking dla turystów przy ul. Żorskiej (400 m) lub jeszcze większy parking miejski przy ul. Plac Targowy (500 m).
LITERATURA
1. D. Hochberg von Pless: Lepiej przemilczeć, Zamek Książ 2021
2. D. Hochberg von Pless: Taniec na Wulkanie, Arcana 2015
3. M. Kluss, J. Kruczek: Muzeum zamkowe w Pszczynie, Pszczyna 2014
4. J. Polak: Ziemia pszczyńska, rozwój gospodarczy od Piastów do Hochbergów
5. J. Strońska-Przybyła, M. Szymańska: Dzieje i konserwacja rękopiśmiennej mapy wolnego stanowego państwa pszczyńskiego..., Archiwa Państwowe 2021
6. A. R. Sypek: Zamki i obiekty warowne od Opola do Żywca, Alma-Press
7. A. Wagner: Murowane budowle obronne w Polsce X-XVIIw., Bellona 2019
8. https://pl.wikipedia.org/wiki/Zamek_w_Pszczynie
"ŁAWECZKA DAISY" NA RYNKU W PSZCZYNIE
W pobliżu:
Strumień - dwór obronny z XVII w., częściowo w ruinie, 16 km
Bielsko-Biała - zamek książąt Sułkowskich z XIV-XIX w., 21 km
Oświęcim - zamek książęcy z XIV/XV w., 23 km
Grodziec - zamek rycerski z XV-XVII w., 31 km
Kończyce Małe - zamek rycerski z XV-XVI w., 32 km
Zebrzydowice - dwór obronny z XVI w., ob. pałac, 32 km
Kobiernice - relikty zamku książęcego z XIV w., 34 km
Rybnik - zamek książęcy z XIII/XIV w., ob. pałac, 35 km
Łodygowice - dwór obronny z XVII w., 38 km