amek w Brzegu zbudowany został prawdopodobnie około 1300 roku w miejscu istniejącej tutaj wcześniej drewnianej siedziby namiestników książąt wrocławskich. Ten pradawny dwór książęcy, po raz pierwszy wzmiankowany w 1235 roku, położony był w obrębie miejskich murów obronnych, pomiędzy Bramą Wrocławską a obecną bramą zamkową. Jego znaczenie polityczne i militarne znacznie zmieniło się po roku 1311, gdy po podziale księstwa wrocławskiego Brzeg stał się siedzibą nowo utworzonego organizmu politycznego, początkowo obejmującego swoim zasięgiem ziemię brzeską, a od 1347 również legnicką. W tym czasie zamek przejął funkcję stołecznej rezydencji książęcej pełniąc ją aż do śmierci ostatniego jego władcy i przejścia tych ziem na własność cesarską.
Nazwę osady, a później miasta zwyczajowo wiąże się z bliskością rzeki Odry i ukształtowaniem jej linii brzegowej. Wysoki Brzeg po raz pierwszy pojawia się w dokumencie z 21 grudnia 1234 roku. W kolejnych latach miasto występowało w źródłach pisanych jako Wissoke Brzegh, Visokebreg i Brega.
NAJSTARSZY ZACHOWANY WIDOK MIASTA, "PFALZGRAF OTTHEINRICHS REISEBILDER" Z 1536 ROKU
Z
a­po­cząt­ko­wa­na przez księcia Bolesława Rogatkę linia piastów legnicko-brzeskich po raz pierwszy otrzymała tę nazwę w kontekście zamku brzeskiego, odnosząc się do rządów Rogatki, jego syna Henryka V oraz wnuka i jednocześnie pierwszego władcy połączonych ziem
Bolesława III Rozrzutnego, a także ich spadkobierców, objętych kilka wieków później wspólną nazwą familia Piastae. Wiążąc się bezpośrednio z miastem władcy Ci pozostawili w Brzegu trwałe ślady swego panowania w postaci licznych przywilejów, fundacji, istniejących do dziś wspaniałych zabytków architektury, czy częściowo zachowanych zbiorów rzemiosła artystycznego i bogatej niegdyś biblioteki. Już w 1311 funkcjonowała brzeska mennica książęca, w której bito pierwsze na ziemiach polskich monety typu groszowego, a także monety okolicznościowe i pamiątkowe medale. Pionierskiej rozbudowy zamku dokonał w 2. połowie XIV wieku książę Ludwik I. Jego mecenat wyróżniał się na tle mu współczesnych, oprócz bowiem rozbudowy siedziby rodowej i przebudowy dwóch zniszczonych przez pożar reprezentacyjnych budowli miejskich: kościoła św. Mikołaja i ratusza miejskiego, zapisał się on jako inicjator pierwszych znanych nam na ziemiach polskich badań archeologicznych, których prowadzenie zlecił w dawnym grodzisku kasztelańskim w Ryczynie pod Brzegiem.
WIDOK NA ZAMEK OD STRONY ZACHODNIEJ
P
o średniowiecznej przebudowie Ludwika zamek aż do połowy XVI wieku nie ulegał istotnym przekształceniom. Zmiany nastąpiły z inicjatywy
Fryderyka II i jego żony Elżbiety, którzy zafundowali mu renesansowy garnitur ukształtowany w latach 1541-60 pod nadzorem uznanych włoskich architektów Jakuba i Franciszka Parrów. Bryłę gotyckiej warowni wkomponowano wówczas w nowo powstały trójskrzydłowy gmach, z otaczającymi wewnętrzny dziedziniec krużgankami na wzór zamku królewskiego na Wawelu oraz bogato zdobioną popiersiami Piastów Śląskich fasadą bramy wjazdowej, której koncepcję zaczerpnięto z drzeworytów Kroniki Polski Macieja Miechowity. Po śmierci księcia w 1547 roku jego syn
Jerzy II zadbał o należyte wykończenie architektoniczne i artystyczne, co pochłonęło mu kolejne 25 lat życia, przynosząc owoc w postaci rezydencji godnej monarchów i wiodącego na ziemiach śląskich centrum kulturalno-politycznego. Według historyków Jerzy II był wśród Piastów jednym z największych mecenasów kultury i sztuki. W roku 1564 wzniósł Gimnasium Illustrae, znakomitą uczelnię humanistyczną, gdzie zgromadził pierwsze unikatowe książki i rękopisy będące zaczątkiem książęcych zbiorów muzealnych. Budowa dworu w Strzelnie, przebudowa zamków w Niemczy, Oławie i Wołowie, czy darowizny na rzecz remontów i wyposażenia brzeskich świątyń stanowiły wielkie dziedzictwo księcia Jerzego, które pozostawił synowi wraz z ogromnymi długami będącymi konsekwencją nadmiernych ambicji tego władcy.
BRZEG XVIII-WIECZNY, RYCINY F.B. WERNERA Z TOPOGRAPHIA SILESIAE 1744-68
ZAMEK WZNIESIONO W PÓŁNOCNO ZACHODNIEJ CZĘŚCI MIASTA, TUTAJ W PRAWYM DOLNYM ROGU
P
od koniec XVI stulecia, zgodnie z panującym w architekturze obronnej kursem, zamek wraz z miastem osłonięto narysem bastionowym. Inwestycja ta poddana została próbie w roku 1642, gdy w ramach działań wojny trzydziestoletniej otoczyły je i ostrzelały oddziały szwedzkie pod dowództwem gen. Torstensona. Jeden z wypuszczonych przez nich pocisków uszkodził książęcą rezydencję, co według utrwalonej przez lata anegdoty miało wywołać wielką złość przebywającej w niej księżnej Zofii Katarzyny Podiebrad - małżonki Jerzego III, która postanowiła napisać list do dowódcy szwedzkiej artylerii żądając w nim w imieniu swoim i dworu o wstrzymanie ofensywy; i zgodnie z tym przekazem apel księżnej okazał się skuteczny. Ostatnim męskim potomkiem rodu piastowskiego będącym u władzy był Jerzy IV Wilhelm, który zmarł młodo w roku 1675. Przedstawicielki żeńskiej linii żyły jeszcze w wieku XVIII, jednak nie miało to istotnego znaczenia dla przyszłości księstwa. To bowiem pomimo pretensji zgłaszanych przez reprezentantów bocznych linii Piastów włączone zostało do domeny habsburskiej na zasadach obejmowania majątku lennika przez suwerena, a jego nowym właścicielem stał się rezydujący na stałe w Wiedniu arcyksiążę
Leopold I.
ZAMEK BRZESKI W 1. POŁOWIE XVIII STULECIA, RYCINY F.B. WERNERA Z "TOPOGRAPHIA SILESIAE 1744-68"
Ostatni piastowski książę urodził się na zamku w Oławie w dn. 29 września 1660 roku. Jego matką była Ludwika Anhalcka, zaś ojcem Christian, książę wołowski, który po śmierci Jana Kazimierza zabiegał bez powodzenia o tron polski. W osobie Georga Wilhelma pokładano nadzieję na przyszłość Śląska, tym bardziej, że brak potomstwa ze strony stryjów czynił go jedynym spadkobiercą księstw: wołoskiego, legnickiego oraz brzeskiego. Książę zgodnie z wolą ojca wychowywany był w tradycji polskiej, jednak jego edukacja prowadzona była według obyczajowości kalwińskiej przez niemieckich nauczycieli.
Georg Wilhelm formalnie rządy przejął już w wieku 15 lat, co było podyktowane z jednej strony śmiercią jego ojca, a z drugiej - niechęcią stanów legnicko-brzeskich do pełniącej funkcję regentki Ludwiki Anhalckiej, krytykowanej za faworyzowanie katolickiej frakcji na dworze książęcym. Oficjalna uroczystość zaprzysiężenia nowego władcy odbyła się w dniu 14 marca 1675 roku i była poprzedzona wizytą młodego diuka na dworze wiedeńskim oraz złożeniem hołdu lennego zasiadającemu na tronie cesarskim Leopoldowi I. Dobrze zapowiadające się rządy przerwała nieoczekiwana śmierć księcia, która dosięgła go 21 listopada 1675. Bezpośrednią przyczyną zgonu była silna gorączka, jakiej nabawił się podczas polowania, prawdopodobnie spowodowana powikłaniami po niezaleczonej ospie. Według tradycji śmiertelną chorobą zaraził go jeden z chłopskich synów ze wsi Kościerzyce, gdzie Georg przebywał przez krótki czas po zasłabnięciu na łowach. Mówiło się, że śmierć młodego władcy była karą za nadmierne zamiłowanie do polowań i zabicie ostatniego na Śląsku łosia.
Georg Wilhelm był w 29. pokoleniu potomkiem legendarnego Piasta i ostatnim przedstawicielem założonej przez niego dynastii, która miała w swej genealogii 24 królów i 123 książąt.
WYOBRAŻENIE ZAMKU PIASTOWSKIEGO W CZASACH JEGO ŚWIETNOŚCI - ELEWACJA POŁUDNIOWA, DRZEWORYT Z XIX WIEKU
Według przyjętej tradycji śląska dynastia Piastów wywodzi się wprost od legendarnego Piasta. Czasami jednak jako protoplasta rodu przywołany bywa jego ojciec o imieniu Chrościsko (dosłownie: miotła, zapewne nawiązujące do długich włosów księcia). Według bardziej śmiałych opinii Chrościsko było przydomkiem nadanym Popielowi, kolejnej na wpół legendarnej i na wpół historycznej postaci związanej bezpośrednio z tradycją wczesnopiastowską.
Chrościsko (wg Galla Anonima) ->
Piast ->
Siemowit ->
Lestek ->
Siemomysł ->
Mieszko I ->
Bolesław I Chrobry ->
Mieszko II Lambert ->
Kazimierz I Odnowiciel ->
Władysław I Herman ->
Bolesław III Krzywousty ->
Władysław II Wygnaniec ->
Bolesław I Wysoki ->
Henryk I Brodaty ->
Henryk II Pobożny ->
Bolesław II Rogatka ->
Henryk V Brzuchaty ->
Bolesław III Rozrzutny ->
Ludwik I brzeski ->
Henryk VII z Blizną ->
Henryk IX lubiński ->
Ludwik III lubiński ->
Jan I lubiński ->
Fryderyk I legnicki ->
Fryderyk II legnicki ->
Jerzy II brzeski ->
Joachim Fryderyk legnicko-brzeski ->
Jan Chrystian brzeski ->
Chrystian legnicki ->
Jerzy Wilhelm
OSTRZELANIE MIASTA PRZEZ ARTYLERIĘ PRUSKĄ W 1742, RYCINA F.B. WERNERA Z "TOPOGRAPHIA SILESIAE 1744-68"
P
o przejściu pod panowanie habsburskie zamek, pełniący odtąd funkcje administracyjne dla cesarskich urzędników, zaczął popadać w coraz większe zaniedbanie i ulegał stopniowej degradacji. Kres jego świetności przyniosła wojna austriacko-pruska i zniszczenie go w wyniku bombardowania przez pruską artylerię. W ruinę poszły wszystkie dachy, wieże i górne kondygnacje skrzydeł zamkowych, a także ażurowe krużganki otaczające wewnętrzny dziedziniec. Szczęśliwie ocalał budynek bramny oraz kilka sal w dolnej kondygnacji skrzydła wschodniego, które dziś zawierają w sobie jedyny na zamku oryginalny wystrój architektoniczny. Na mocy pokoju podpisanego w 1742 roku Brzeg włączony został w granice Państwa Pruskiego. Wywieziono wówczas do Berlina pozostałości cennego wyposażenia, które nie uległo zniszczeniu podczas ostrzału lub nie zostało rozszabrowane przez wojska okupacyjne. Dawną rezydencję poddano jednak tylko pobieżnym pracom remontowym, a następnie urządzono w niej karczmę oraz wojskowe magazyny żywności. Stan taki funkcjonował aż do lat 20. XX wieku, kiedy z lokalnej inicjatywy część parterową zaadaptowano na niewielkie Muzeum Miejskie.
WIDOK Z PLACU ZAMKOWEGO NA DAWNĄ REZYDENCJĘ PIASTÓW, 1835
ZABYTKI W BRZEGU SZLĄSKIM
[...] Z budynków mieszczących się w temże mieście, zamek przedewszystkiem zasługuje na uwagę. Ze wspaniałości tego domu książęcego, któremu niegdyś żaden inny w całym kraju szląskim nie zrównał, mało co doszło do czasów naszych. Od chwili wygaśnienia rodu, który tu świetnie panował, i przemienienia miasta na miasteczko prowincjonalne ani cesarze austriaccy, ani królowie pruscy, pod władzę których Brzeg dostał się później, bynajmniej nie myśleli o naprawie gmachu poprzedników swoich, a Fryderyk Wielki po zajęciu prowincji obrócił zamek na spichlerz.
[...] Przestępującemu próg portyku, a wchodzącemu na podwórze smutny przedstawia się obraz zniszczenia: liche budynki drewniane zajmują miejsce, gdzie dawniej wznosiły się pyszne galerie. Najmniej uszkodzoną jest tylna strona portyku, pochodząca z roku 1551. Po obu stronach łuku bramowego, śmiało a wdzięcznie zagiętego, widać herby Legnicy i Brzegu, kolorami pokryte, tudzież hełmy, sajdaki i inne przybory wojenne pięknej roboty. Potrójnych galerii okalających podwórzec ani śladu już nie ma, ale na drugim i trzecim piętrze znać jeszcze drzwi i okna ozdobione słupkami, łbami itp., dziś zamurowane. Nad schodami marmurowymi, wiodącymi na pierwszą galerię, sterczą głowy czterech cesarzy rzymskich w płaskorzeźbie, a po lewej ich stronie sześć innych głów, między którymi są i kobiece. Na ścianie pokazują się słabe ślady obrazu przedstawiającego polowanie na dzika.
[...] Zachodnia strona zamku, składająca się z jednego tylko piętra, po bokach wieżycami osłoniona, zupełnie jest zniszczoną, trzy inne zaś, trzechpiętrowe, dotąd jeszcze stoją. Strona południowa w 1801 do pierwszego piętra zgorzała, wyższa jej część zatem jest nowa. Cały budynek, dziś pokryty prostym dachem ceglanym, służy za spichlerz, w dolnym więc chyba piętrze pozostało nieco z dawnego urządzenia [...].
Jan Mikołaj Fritz, Tygodnik Ilustrowany nr 78, 1861
ZAMEK NA POCZTÓWKACH Z POCZĄTKU XX WIEKU
FOTOGRAFIA UMIESZCZONA WYŻEJ PRZEDSTAWIA DZIEDZINIEC PRZED REKONSTRUKCJĄ ARKADOWYCH KRUŻGANKÓW
D
ruga wojna światowa nie spowodowała większych zniszczeń i tak już mocno zaniedbanej budowli. Wraz z przejęciem Śląska przez administrację polską i włączeniu go w obręb tak zwanych Ziem Odzyskanych podjęto inicjatywę podkreślenia historycznej polskości regionu, co stworzyło wielką szansę dla zamku jako ostoi tradycji piastowskiej na tych terenach. Począwszy od roku 1966 aż do połowy lat 90. prowadzono gruntowną rekonstrukcję elewacji i wnętrz zamkowych pomyślnie zakończoną odtworzeniem ich formy i wyposażenia w stanie zbliżonym do istniejącego w czasach rozkwitu dworu książęcego. W ramach realizowanych prac zrekonstruowano również trójkondygnacyjne krużganki okalające dziedziniec, część ozdobnych portali okiennych i drzwiowych, a także elementy renesansowego wystroju wnętrz. Od podstaw urządzono ogrody zamkowe nadając im charakter założenia typu włoskiego. Odbudowany zamek stał się siedzibą Muzeum Piastów Śląskich, które jest jedyną w Polsce instytucją kompleksowo zajmującą się problematyką tej dynastii oraz tradycjami piastowskimi na historycznym obszarze Ziemi Śląskiej.
FRAGMENT SKRZYDŁA POŁUDNIOWO-ZACHODNIEGO W LATACH 50. XX WIEKU I OBECNIE
spółczesny wygląd zamku jest rezultatem wieloletnich prac rekonstrukcyjnych i nawiązuje do formy renesansowej rezydencji z końca XVI wieku. Szczegóły pierwotnej architektury warowni pozostają nieznane, natomiast dość łatwo można wyodrębnić średniowieczne elementy architektoniczne powstałe w wyniku rozbudowy zamku przez Ludwika I pod koniec XIV stulecia. Należy do nich przede wszystkim gotycka
kolegiata zamkowa św. Jadwigi stanowiąca południowy narożnik czworobocznego założenia, prostokątna
wieża, zwana Wieżą Lwów, oraz dom mieszkalny, którego pozostałości wkomponowane zostały w zabudowania skrzydła wschodniego. Stylistyczny obraz rezydencji zmienił się diametralnie w następstwie przebudowy zrealizowanej w połowie XVI wieku z inicjatywy Fryderyka II. Ukształtowany został wtedy zwarty, czteroskrzydłowy kompleks otaczający rozległy plac centralny ozdobiony trzykondygnacyjnymi kolumnowymi krużgankami.
WIDOK ZAMKU OD PÓŁNOCNEGO ZACHODU, STAN WSPÓŁCZESNY
W
yposażony w obfitą dekorację rzeźbiarską i malarską dziedziniec zamkowy, a także bogata dekoracja sztukatorska portalu bramnego i wnętrz zamkowych stanowią jedno z najwspanialszych dzieł śląskiej architektury renesansowej, podziwiane już przez współczesnych. Uznanie dla budowniczych domu książęcego, braci Franciszka i Jakuba Parrów, przełożyło się później na intratne i prestiżowe zlecenia, wśród których warto wymienić modernizację zamku królewskiego w Warszawie czy nadzór nad budową królewskiej rezydencji w szwedzkiej Uppsali.
DZIEDZINIEC ZAMKU Z TRZECH STRON OTOCZONY JEST ZREKONSTRUOWANYMI ARKADAMI
N
ajcenniejszym elementem architektury zamku pozostaje oparty na motywie rzymskiego łuku triumfalnego budynek bramny, którego elegancko zdobiona fasada, obok kaplicy Zygmuntowskiej na Wawelu, należy do najwspanialszych w Polsce przykładów renesansowej sztuki rzeźbiarskiej. Przedstawia ona wykonane z piaskowca złotoryjskiego naturalnej wielkości
posągi Jerzego II i jego żony Barbary Brandenburskiej wraz z towarzyszącymi im kartuszami rodowymi podtrzymywanymi przez dwie pary giermków. Nad parą książęcą w dwóch rzędach umieszczono popiersia antenatów budowniczego zamku: w górnym rzędzie dwunastu władców królestwa polskiego od czasów pogańskich do rozbicia dzielnicowego, to jest od legendarnego Piasta do Bolesława Wysokiego, w dolnym zaś - dwunastu książąt śląskich należących do grona bezpośrednich protoplastów Jerzego począwszy od Henryka Brodatego, a kończąc na ojcu fundatora - Fryderyku II. Pośrodku wieńczącej balustrady zainstalowano wielki kartusz z godłami herbowymi Królestwa Polskiego stanowiący przykład manifestacji przez księcia Jerzego II sympatii do słynącego ze swobód obyczajowych państwa Jagiellonów.
PORTAL BRAMNY NA POCZĄTKU XX STULECIA I WSPÓŁCZEŚNIE,
NA FOTOGRAFII PONIŻEJ NATURALNEJ WIELKOŚCI PŁASKORZEŹBY KSIĘCIA JERZEGO II I JEGO MAŁŻONKI BARBARY
D
o zamku od południa przylega gotycki kościół kolegiacki pw. św. Jadwigi pełniący przez blisko trzy stulecia funkcję świątyni dworskiej jako miejsca kultu patronki Śląska oraz przestrzeni dla ważnych książęcych uroczystości rodzinnych. Począwszy od XVI wieku chowano tu zmarłych książąt i ich najbliższych, łącznie co najmniej 43 przedstawicieli dynastii brzesko-legnickiej, co czyni kościół największą nekropolią Piastowską w Polsce. Choć część najstarszych, wykonanych jeszcze z drewna mogił nie zachowało się do czasów współczesnych, to wciąż podziwiać możemy kilkanaście miedzianych lub cynowych sarkofagów zabezpieczonych i eksponowanych obecnie w piwnicach zamkowych wraz z płytami epitafijnymi oraz innymi obiektami sztuki sepulkralnej.
WSPÓŁCZESNY PLAN ZAMKU W BRZEGU: 1. PRZEJAZD BRAMY Z GALERIĄ PIASTÓW SLĄSKICH, 2. KOŚCIÓŁ ŚW. JADWIGI,
3. WIEŻA LWÓW, 4. SKRZYDŁO POŁUDNIOWE, 5. SKRZYDŁO WSCHODNIE 6. SKRZYDŁO ZACHODNIE,
7. KURTYNOWY MUR PÓŁNOCNY Z LAPIDARIUM, 8. ARKADOWE KRUŻGANKI, 9. DZIEDZINIEC WEWNĘTRZNY
ajstarszymi elementami zespołu zamkowego pozostaje czworoboczna wieża zwana Wieżą Lwów, gotycka kolegiata św. Jadwigi, a także część skrzydła wschodniego z oryginalnym wystrojem architektonicznym kilku nakrytych sklepieniami zwierciadlanymi i bogatymi dekoracjami stiukowymi pomieszczeń w jego dolnej kondygnacji. W jednej z sal zachowało się pochodzące z 1584 roku renesansowe malowidło ścienne przedstawiające w formie drzewa genealogicznego wizerunki księcia Jerzego II, jego żony oraz ich córek i synów z żonami. W zamku funkcjonuje Muzeum Piastów Śląskich stanowiące symboliczną spuściznę po założonym przez Jerzego II i rozwijanym przez jego następców gabinecie osobliwości, gromadzącym onegdaj zbiory przyrodnicze, czaszki ludzkie, rękopisy i dzieła sztuki. Kolekcje te nie zachowały się - z dawnego sortymentu dziś w Brzegu pozostaje już tylko fragment XVI-wiecznej biblioteki gimnazjalnej.
NA KRUŻGANKACH 2. PIĘTRA
O
becnie wyznacznikiem merytorycznej działalności tej placówki pozostaje problematyka piastowska i dzieje archeologiczne oraz historyczne Ziemi Brzeskiej. Najcenniejszą jego częścią jest niewątpliwie otwarta w 2004 roku wystawa Memoriae Piastorum Principum Silesiae, na której prezentowane są pochodzące z XVI-XVII wieku sarkofagi Piastów legnicko-brzeskich oraz kopie dwudziestu średniowiecznych nagrobków Piastów śląskich. Rzadki i cenny ze względu na swoją unikalność kolekcjonerską i wartości artystyczne jest prezentowany tutaj zbiór medali Piastów brzesko-legnickich z XVI-XVII stulecia, a także kolekcja rzeźby sakralnej i śląska ikonografia portretowa. Odbudowane wnętrza zamkowe są również miejscem prezentacji innych wystaw obejmujących tematyką dzieje miasta i regionu, średniowieczną sztukę, starodruki, malarstwo czy potwierdzające spuściznę materialną regionalia.
ARKADOWY DZIEDZINIEC
Wstęp płatny
Zamek zwiedzamy indywidualnie. Czas zwiedzania: ok. 60 minut.
Amatorskie fotografowanie wnętrz bez dodatkowych opłat (wreszcie!).
1. A. Będkowska-Karmelita: Przewodnik po Ziemi Opolskiej, Alkazar 2008
2. L. Kajzer, J. Salm, S. Kołodziejski: Leksykon zamków w Polsce, Arkady 2001
3. P. Kozerski: Śląski Wawel, Wydawnictwo MS
4. J. Lamparska: Zamkowe tajemnice, Asia-Press 2009
5. M. Perzyński: Dolny Śląsk - kraina zamków, katedr i wulkanów, WDW 2007
6. M. Perzyński: Zamki, twierdze i pałace Dolnego Śląska i Opolszczyzny, WDW 2006
7. A. Techmańska, M. Młynarska: Brzeg - stolica śląskich Piastów, Wydawnictwo MS 2006
RENESANSOWA BRAMA WJAZDOWA W ELEWACJI POŁUDNIOWEJ, OD ZACHODU PRZYLEGA DO NIEJ KOLEGIATA ŚW. JADWIGI
W pobliżu: Oława - zamek książęcy z XVII w., przebudowany, 15 km
Kantorowice - zamek myśliwski z XVI w., przebudowany, 18 km
Karłowice - zamek rycerski z XIV w., przebudowany, 20 km
WARTO ZOBACZYĆ:
Ukryta w północnej części parku zamkowego Brama Odrzańska będąca pozostałością po renesansowych fortyfikacjach miejskich. Jest to budowla wykonana z piaskowca, w kształcie łuku triumfalnego o półkolistej, boniowanej archiwolcie z herbem Brzegu trzymanym przez anioła. Pierwotnie stała ona przy bastionie broniącym zamek od strony Odry; do parku przeniesiono ją w XIX wieku.
Stojący w sąsiedztwie zamku barokowy kościół pw. św. Krzyża wzniesiony przez jezuitów w latach 1734-39 na miejscu zburzonego w 1545 klasztoru i kościoła dominikanów. Jest to budowla jednonawowa, sklepiona kolebkowo, z
bogatym późnobarokowym wystrojem. Wewnątrz przykuwa uwagę pieta z postacią Matki Boskiej wyposażonej w ludzkie włosy.
Należący do grona najokazalszych gotyckich bazylik na Śląsku kościół pw. św. Mikołaja zbudowany na przełomie XIV/XV wieku i odbudowany po zniszczeniach ostatniej wojny. Smukłości nadaje mu wąska i wysoka na 30 metrów nawa główna pozbawiona wewnątrz barokowych ozdób, przez co sprawia wrażenie nad wyraz jednolitej stylistycznie.
W połowie drogi z zamku do kościoła pw. św. Mikołaja Rynek Główny z renesansowym ratuszem zbudowanym przez Jakuba Parra w czasach największej świetności miasta. Słynny architekt, zachęcony przez brzeską radę miejską wysokim wynagrodzeniem, dla tego zlecenia porzucił podobno prace przy modernizacji zamku królewskiego w Warszawie.